Rafael Porcellis: “I Will never forget the fans who always supported me!”

Det var i augusti 2009 som han med buller och bång presenterades av HIF. Rafael Porcellis de Oliviera skulle bli klubbens nya anfallsvapen och vara en ersättare för Henke Larsson då denne gick till Manchester på lån. Riktigt så blev det inte.

porcellis4
Porcellis i Braga
Foto: Braga

Värvningen av Porcellis var en av de mest bevarade hemligheterna på många år. Det fanns skyhöga förväntningar på den lite tystlåtne och timide brasilianaren. Rent sportsligt blev inte Porcellis någon större hit, men hos fansen, supportrarna gjorde han sig mer eller mindre odödlig tack vare sin helhjärtade inställning och sin lojalitet, trots att hans speltid i minuter kunde räknas till en handfull. Men omställningen från det trygga i Brasilien till det okända i Sverige var inte lätt .
– HIF var min första klubb utanför Brasilien. Min första erfarenhet av Europa. Det var en stor omställning, säger Porcellis till Allt Om HIF.

Det blev endast 13 matcher på två år för Porcellis i HIF. Nästan alla som inhoppare. Han lånades ut till Värnamo för att få speltid, och gjorde åtta matcher för smålandsklubben innan han och HIF beslöt sig för att skiljas åt.
– Jag var i Sverige i två år, men fick bara en handfull spelminuter. Det är inte bra för en anfallares självförtroende. Det var ett mycket svårt beslut att lämna HIF. Jag älskade verkligen klubben och alla fans. Men samtidigt behövde jag ge mig själv en chans och göra en nystart i min karriär.

– Jag lämnade Sverige för spel i portugisiska andraligan. Under mitt första år gjorde jag 19 mål. Sedan bytte jag klubb, och i den klubben gjorde jag 21 mål. Det var en mycket viktig säsong i min karriär. Jag vann bland annat skytteligan i portugisiska cupen, före storheter som Oscar Cardozo (Benfica) och Jackson Martines (Porto). Ett av mina mål, blev framröstat i en del tv-kanaler som “Månadens mål”!

Se Youtube-klippet här:

Sedan Porcellis lämnade HIF har både fotbollskarriären och livet utanför fotbollen, verkligen fått ett uppsving.
– Ja, förra året skrev jag på ett tre-års kontrakt med den portugisiska storklubben Braga. Men tyvärr drabbades jag av en skada precis efter, och var borta i tre månader. För att komma igång igen, blev jag utlånad till Feirense (andradivisionen) och för tillfället, efter halva säsongen, har jag gjort åtta mål där.

porcellisprivat
Porcellis med familj.
Foto: Privat

– Livet utanför fotbollen är underbart. Jag bor strax utanför huvudstaden Porto och för 4 månader sedan så fick jag och min sambo en liten pojke. Frederico Porcellis heter han.

Även om fotbollslivet nu leker för den ödmjuke Rafael, så saknar han verkligen Helsingborg och HIF.
– Jag saknar HIF. Men kanske var det på grund av allt det okända, den stora omställningen från Brasilien till Sverige som gjorde att jag inte fick ut den kapaciteten som behövdes för att ta en plats i laget. Jag gjorde verkligen allt jag kunde och gav allt för HIF.

Rafael Porcellis avslutar samtalet med Allt Om HIF med en hälsning till alla fans och alla i Helsingborg;
– Jag vill skicka en hälsning till alla er HIF-fans. Jag kommer aldrig glömma klubben och er fans som alltid supportade mig och gjorde mig glad och lycklig för att spela för Helsingborgs IF!

Rio-Nalle och Porcellis Foto Privat
Porcellis lycklig i HIF!
Foto: Privat

bbl_fredrik_ymer

3 kommentarer

1. Det är mycket som ska klaffa för att en fotbollsspelare ska leverera, och kommer han då från ett ställe i världen som nästan per automatik innebär kulturkrock är det lätt att det låser sig – bara se på hans landsman Leonardo Castan som inte gjorde mycket rätt i HIF men sen nästa gång man hör hans namn så lirar han i Roma!!