Priset ”Månadens mjölkkossa” ger klubben nya sponsormiljoner

Lagom till seriepremiären i årets Superettan har HIF lyckats ro hem ett nytt generöst sponsoravtal. Det är Skånemejerier som ser en tänkbar vinst med att, i samarbete med HIF, använda sig av HIF:s smeknamn ”mjölkkossan”, i sin marknadsföring.

Skånemejerier går in med 5 miljoner kronor per år i HIF under förutsättning att företaget får göra reklam på Olympia och i TV med Mjölkkossans symbol i sin marknadsföring.

Man instiftar också ett nytt pris som ska kallas ”månadens mjölkkossa”, i samarbete med HIF. Priset består av gratis mjölk, till vinnaren, från Skånemejerier under den månaden.

Utmärkelsen ska delas ut vid en hemmamatch i månaden, och gå till någon som gjort en viktig insats för klubben nyligen. Det kan vara en spelare som gjort ett viktigt mål eller en individuell prestation som en fint, ett skott, en nick eller en räddning, som har avgjort en match eller en matchsekvens till HIF:s fördel. Det kan också vara t ex en tränare, en supporter, en matchvärd, eller en ledare i organisationen som gjort en insats för HIF som är värd att uppmärksammas speciellt.

Månadens pristagare ska vara med i Skånemejeriers reklam i TV, och sitta på en mjölkpall på en lantgård nära Helsingborg, och prata om att ”Vi HIF:are är alla mjölkkossor och gillar närproducerad mjölk, för att man blir stark, får mycket energi och bra kondition. Därför köper vi Skånemejeriers produkter.”

Detta är en fantastisk ”win-win”-deal menar Bengt-Olle Mjölkberg, VD på Skånemejerier Syd. ”Mjölkkossan” är ett historiskt välkänt namn som förknippas med ett av Sveriges bästa fotbollslag genom tiderna, Helsingborgs IF. Vi är övertygade om att de som förknippar våra mejeriprodukter med ”mjölkkossan” ser att vi gillar fotboll och HIF i synnerhet, och göra kopplingen att HIFare gillar mjölk och på så vis skulle vi öka vår försäljning. Jag kommer personligen att dela ut priset i halvlek utklädd till kossa”.

”Vi kommer att koppla priset ”månadens mjölkkossa” till skolorna i Helsingborg genom att låta pristagarna följa med skolklasser i de yngre åldrarna på studiebesök runt om på olika lantgårdar i närområdet”, säger HIF:s ordförande Krister Azelius. ”På så vis kan vi öka intresset för klubben bland nya grupper av barn och ungdomar. Det är också ett genialt grepp att påpeka att mjölken helst ska vara närproducerad, som pristagarna gör i reklamen, för då når vi också alla miljömedvetna människor i och omkring NV-Skåne”, säger Krister vidare.