Pàlsson klar för Esbjerg

HIF är i desperat behov av pengar och har tvingats lyssna på alla bud som dykt upp från olika klubbar. Nu står det klart att det blir lagets “ryggrad” som blir räddningsplankan denna gången. Victor Pálsson är nämligen klar för spel med danska Esbjerg.

Till hd.se beskriver 24-årigen beslutet som karriärens svåraste.

– I Helsingborg har jag fått massor av nya vänner och Helsingborg som stad är underbar, men jag var tvungen att ta ett beslut på vad jag ville göra, säger Victor Palsson.

– Esbjerg erbjöd mig en tydlig roll i laget. Jag kommer att spela innermittfältare och det har de varit tydliga med. I HIF hoppade jag mellan mittfältare och försvarare. Jag hade inga problem med det och det gick ganska bra, men i Danmark var det tydligare med vilken roll jag skulle ha i klubben.

Matchen mot mff blev Victor Pàlssons sista i den röda tröjan Foto: Samone Klinteberg
Matchen mot mff blev Victor Pàlssons sista i den röda tröjan
Foto: Samone Klinteberg

Islänningen anslöt till HIF förra sommaren efter en mindre lyckad period i NY Red Bulls. I Helsingborg blev han omåttligt populär för sin uppoffrade spelstil och Pálsson har växt ut till något av en ryggrad i försvaret under Peter Larssons skadefyllda vår.

Esbjerg blir nu islänningens sjunde proffsklubb och enligt honom själv var det inget lätt beslut att ta. Inte minst att behöva ta farväl att alla HIF-supportrar.

– Det har varit helt underbart att spela inför dem och jag har känt att de var på min sida hela vägen. Det är sådana saker som gör att det här var min karriärs tuffaste beslut, säger Victor Palsson till hd.se

Totalt blev det 33 allsvenska matcher och tre mål i HIF-tröjan.

Enligt obekräftade uppgifter blir inte HIF lottlös utan det talas om en övergångssumma på närmre 5 miljoner kronor. Något som verkligen behövs i en tom klubbkassa.

Vi på Allt Om HIF önskar givetvis Victor allt gott i framtiden och hoppas att våra vägar skall korsas någon gång i framtiden

Martin Klinteberg BBL