Oke återvänder till Sverige

170401 Helsingborgs Oke Akpoveta jublar efter 1-0 målet genom Jesper Lange under fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Trelleborg den 1 april 2017 i Helsingborg. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 91751

Han lämnade HIF inför 2018 och karriären gick vidare i AFC och azeriska Sabail FK. Men suget efter Sverige verkar bli för stort för den förre HIFaren Oke Akpoveta som nu gjort klart med Superettanklubben Frej Täby

Redan under tiden i danska Lyngby var anfallaren utlånad till Frej innan Dalkurd köpte loss honom. Tiden i Borlänge blev allt annat än lyckat och när HIF visade intresse nappade 27 åringen omgående. I Helsingborg blev det iofsg åtta mål, på 23 matcher, men inför 2018 stod det klart att Akpoveta inte längre fanns med i klubbens planer. Det blev istället spel i AFC Eskilstuna innan tåget gick vidare utomlands.

Ni som följt anfallaren, via vår Proffskollen, vet att Akpoveta fick lämna Sabail FK, i Azerbadjian, efter bara två mål på nio matcher. Laget slutade trea i ligan vilket innebär kval till Europa League men detta sker utan den förre HIFarens inblandning. Istället har 27-åringen provspelat med såväl AFC som Västerås SK men nu står det klart att det är Frej Täby som får ta del av Akpovetas tjänster under resten av säsongen.

Stockholmarna ligger just nu på en nedflyttningsplats och kan behöva all hjälp de kan få för att säkra kontraktet. Klubben styrs ju numera, mer eller mindre, av Hammarby och därav beslutade man även att tränaren Lukas Syberyjski fick kliva av som huvudtränare och ersätter honom med Pablo Pinones-Arce och Janne Mian under återstoden av säsongen.

I Frej blir Akpoveta klubbkamrat med en hel drös fd HIFare. Sedan tidigare finns ju Moustafa Zeidan och Jon Birkfeldt i klubben och under förra veckan anslöt även Filip Sjöbergs tvillingbror, Axel, till klubben.

Lycka till med din nya utmaning Oke!

Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!