Nu börjar det!

Allsvenskan är åter igång! OK, ok, det börjar det inte på riktigt förrän på måndag, men de första allsvenska matcherna spelas idag. Min dröm (i år också) är att HIF vinner guld. Bästa sätt att göra detta är att vinna alla 30 matcher och avgöra i suverän stil, helt på egen hand. Mycket angenäm tanke, men kanske inte ett scenario som jag tänkte spela några större summor på. Njae, 2009 blir nog en säsong som alla andra, där jag får sätta lika stort hopp till att guldkonkurrenternas resultat skall utebli, som att HIF skall leverera.

Därför älskar jag oavgjort! Ja, för andra lag alltså. En drömsäsong är när alla matcher, utom HIF:s, slutar oavgjort, omgång efter omgång. 0-0 eller 5-5 spelar ingen roll. HIF kan ändå kosta på sig att förlora 20 matcher, bara vinna 10 och ändå vinna allsvenskan. Ja så länge målskillnaden är positiv då. Så vi kanske skall lägga till en oavgjord match… SM-guld på 31 poäng?! Kanske inte i år heller…

Nu lär det knappast bli oavgjorda resultat i varje match. Men som princip gillar jag ändå oavgjort. En poäng till vardera laget är nästan alltid bättre än att ett lag tar tre. Två poäng är såklart mindre än tre. Men kanske ännu bättre är att dessa båda poäng fördelas på två olika lag. Skillnaden mellan en vinst och oavgjort kan vara hårfin på plan, men enorm i tabellen.

Det enda egentliga undantaget från min lite gnetiga och missunnsamma önskan om oavgjorda resultat är när ett bottenlag spelar mot ett topplag. Då är det helt OK (som innebandyspelare fotbollsspelare brukar uttrycka saken) att bottenlaget skräller. Det må vara aldrig så oförtjänt, aldrig så tråkigt spel, bara de knaprar upp några av konkurrenternas poäng. Lika logiskt blir jag vansinnigt upprörd när detta händer HIF. Men man behöver inte vara konsekvent när man är supporter. Och tur är väl det.

I dag är det lördag. Solen skiner och det är varmt och skönt. Den allsvenska premiären är närmare än på mycket länge och det ligger förväntan i luften. Malmö gästar Häcken. Elfsborg tar emot Hammarby.

Må bästa lag spela oavgjort!

7 kommentarer

1. Haha! Ni borde skriva ett inlägg om Rio-Kalle och sedan göra bilden klickbar så att alla får läsa om en av historiens främsta målvakter!

2. Hur är det med matten? 😉 Delas inga poäng ut till våra motståndare när vi förlorar 20 matcher? 😉

3. Söderberg: Självklart inte! Hade det varit rättvisa segrar som inte avgjorts av domaren eller tur (läs:domaren) så hade inte SvFF behövt ta bort poängen i efterhand 🙂