Norskt intresse för HIFs skyttekung

Andri Runar Bjarnason stänkte in 19 mål för tabellfemman Grindavik och utsågs till den isländska ligans bästa spelare 2017. I HIF fortsatte den positiva utvecklingen och innevarande säsong noterades islänningen för 16 mål i Superettan och fick debutera i landslaget. Hans näsa för mål har inte gått obemärkt förbi och nu har bla norska Tromsö visat intresse för att värva 28-åringen.

18 mål, på 30 matcher, och landslagsspel för Island. Det är kanske inte helt oväntat att större klubbar fått upp ögonen för Bjarnason som fyllde 28 för en dryg månad sedan. Då snacket, kring HIF, mest handlat om kontraktsförlängningar och nyförvärv så har många supportrar glömt bort att det även kan dyka upp intresse för kontrakterade spelare. För islänningens del så har han ett avtal som sträcker sig även över 2019 vilket, i sin tur, innebär att HIF har en möjlighet att tjäna en hacka på en ev försäljning.

Enligt norska Aftenposten så visar nu norska Tromsö intresse av att värva anfallaren. Laget, som hamnade på tionde plats denna säsongen, behöver förstärka sitt anfall och har haft intresset, i första hand,  riktat mot Sondre Liseth som tillhörde skyttetoppen i den norska andradivisonen. Nu ser det dock ut som att Liseth hamnar i Brann och därför riktas intresset nu mot Bjarnason och Sogndals anfallsstjärna Sigurd Hauso Haugen. Klubben jobbar febrilt på att förstärka truppen och har bla värvat den finska landslagsbacken Juha Pirinen, från mästarlaget HJK, inför 2019.

Innevarande säsong noterades laget bara för 41 mål och lagets främsta målskytt, den 22-årige Rune Espejord (6 mål), har gått skadad sedan i somras men väntas vara tillbaka vid årsskiftet. Även lagets andra toppforward, Mushaga Bakenga, är knäskadad och väntas inte tillbaka förrän närmare sommaren. Bakenga sitter dessutom på ett utgående kontrakt och med tanke på den svaga målproduktionen så känns han kanske inte som en framtidsman för klubben.

Att just Tromsö visar intresse, för Bjarnason, är inget nytt då klubben scoutade anfallaren redan 2017. Då stod Bjarnason fortfarande under kontrakt, med Grindavik, och norrmännen jagade en omedelbar anfallslösning och därmed svalnade intresset. Men när nu klubben sett vad levererat, även på svensk mark, så har man återupptagit spåret igen. Om det är aktuellt med en övergång och vad det, ekonomiskt, kan innebära för HIF återstår att se. Oavsett så skulle en förlust, av Bjarnason, bli ett hårt slag för klubben i jakten på att åter etablera sig i högsta divisionen.