Morgondagens män – möt Mattias Freij

År 2009 bevakade vi HIF:s P15-lag under stora delar av säsongen. Laget som innehöll flera lovande spelare förlorade sällan någon match och charmade oss flera gånger om med ett snabbt och varierat anfallsspel. Sedan dess har några namn försvunnit från truppen, men en hel del finns kvar och kämpar vidare för en plats i Sveriges bästa lag.

Mattias “Matti” Freij

Född: 1994-04-30 Position: Försvarare

(Tränare Lars Bakkerud summerar) – En modern mittback som haft en otroligt bra utveckling under de senaste två säsongerna. Utrustad med bra passningsfot och god spelförståelse. En äkta vinnarskalle som har alla förutsättningar att nå hela vägen fram till en professionell karriär. För att nå dit behöver han höja fysiken ett par snäpp och bygga på sig lite mer muskler, samt bli lite snabbare, i tanke och rörelse, med och utan boll.

Karriären började ute i Rydebäck redan i fyra-femårs åldern och så vitt han minns har han alltid spelat back. Idag ingår han i HIF:s tipselitverksamhet och parallellt med fotbollen studerar han en samhällslinje på Filbornaskolan, vilket tillåter en bra mix av fotboll och studier. Antalet träningspass i veckan varierar ganska mycket, beroende på matcher osv, men när både skolan och serien är igång brukar det ligga runt sex-sju pass.

HIF anses generellt sett vara en av landets bästa plantskolor. Vad i talangutvecklingsprocessen gör att man lyckas så väl?

– En stor del i det tror jag är att det är riktigt duktiga tränare i både ungdomslagen och U17/U19. Sen även att det är ju det HIF vill. Utveckla individen, vilket dem i många fall lyckas väldigt bra med.

Vem eller vilka har betytt mest för din utveckling?

– Jag kände själv att jag utvecklades ganska mycket under förra säsongen, då jag hade Jonas Ohlander och Kenneth Storvik som tränare. Nu i år har det också gått en del framåt, då jag haft bra hjälp utav Lars Bakkerud som oftast är med oss i U21. Men framförallt alla spelare i laget, som gör det extra roligt.

Det är ju många som drömmer om en karriär som professionell fotbollsspelare, men få som verkligen får chansen. Mattias har ett ungdomskontrakt som sträcker sig två år ytterligare efter i år och fram till då han tar studenten.

Har du någon planerad backupkarriär utifall det inte skulle bli så och i så fall inom vad?

– Någon backupplan har jag väl inte riktigt nu. Jag går ju en linje där jag kan välja att plugga vidare sen ifall det inte skulle gå som man vill inom fotbollen.

Hur skulle du beskriva dig själv som spelare?

– Mina styrkor som fotbollsspelare är väl att jag är en ganska duktig duellspelare, ganska bra på huvudet och framförallt orädd. Jag har normalt sett en bra vänsterfot och är en ganska duktig passningspelare.

– Något jag jobbat en del med, men som fortfarande behövs bli mycket bättre är framförallt snabbheten.

Han har blivit uttagen i A-laget vid ett par tillfällen i år och det kunde faktiskt blivit allsvensk debut i hemmaderbyt mot Malmö FF. Hur nervös blev du när du fick reda på att du blivit uttagen?

– Det var så klart kul att bli uttagen i matchen mot MFF. Jag blev inte så nervös när jag fick reda på att jag skulle vara med. Fast hade garanterat blivit ganska nervös om jag fått hoppa in och spela.

Hur upplevde du stämningen på Olympia?

– Stämningen på Olympia är alltid bra. Det var riktigt roligt att få sitta på bänken och känna av det på det sättet också.

HIF-Kullavägen P15 (2009) Bild av Mikael Delander

Hur stor är skillnaden mellan ungdoms- och seniorfotboll?

– Den största skillnaden är väl framförallt tempot för min del. Sedan är det klart att där finns spelare som är mycket mer fysiska än U-lags spelare också.

Vem eller vilka i dagens trupp känner du att du lär och utvecklas utav?

– Jag känner självklart att jag både lär och utvecklas utav alla spelare på framförallt träning. Det är ju där man blir bättre. Jag utvecklas av att möta någon utav de offensiva spelarna i en-mot-en situationer tex. Sen så klart kollar jag ju som mittback lite extra på de som spelar där. (Baffo, Holgersson, Larsson, Patronen)

Drömmen är att karriären leder till att få spela i något av storlagen i Europa. Om Mattias själv hade fått välja, så blir det England och gärna då i favoritlaget Manchester United.

Bosmanfall är en ständigt het fråga. Ponera att en utländsk klubb visar intresse för dina tjänster, men är endast villiga att skriva kontrakt med dig så länge du kommer gratis. Skulle du på något vis bli oroad eller endast smickrad?

– Det där med bosmanfall är absolut inget jag tänkt på och inget jag känner att jag behöver tänka på just nu heller.

Avslutningsvis

Nämn tre favoritställen i Helsingborg?

– Olympia så klart. Får väl säga Thai corner (favoritrestaurangen). Och hemma i polarens lägenhet där vi spenderar en del tid när vi inte tränar.

Vilken musik lyssnar du helst på?

– Har ingen speciell stil jag lyssnar på. Lyssnar på det mesta faktiskt, utom dansband och sånt trams. Haha

Har du något på MP3-listan (eller någon CD hemma) som du skäms över?

– Har ingenting jag skäms över. 🙂:)

* Bilden högst uppe i artikeln är från HIF.se

1 kommentar

1. Låter som en annan trygg & jordnära “yngling” från samma Helsingborgsförort som en annan viss röd-blå mittback numera på utflykt i Nederländerna…