”Mahif står för Mohammad Abubakari HIF”

Journalisten, och författaren, Per-Erik Tell är en trogen följare av Allt Om HIF. För en tid sedan besökte han Mohammad Abubakaris akademi i Kumasi, Ghana. Reportaget publicerades i Kvällsposten och nu har Per-Erik skrivit en kortare text med en länk till uppslaget

Det känns coolt när en bil kör fram på uppfarten framför Hotel  Stadium i Kumasi i Ghana i Västafrika med en jättestor HIF-logga på motorhuven.

Det är Bryan, Mohammed Abubakaris bror, som kör. Han ska ta mig ut till en träningsplan där ett fyrtiotal ungdomar tränar och spelar fotboll.

Jag har med mig sju röda t-shirts med HIF på. Som present – men också för att det ska bli tydligt på bilderna i mitt reportage till Kvällsposten att jag hamnat på Mahif Academy i Kumasi. Jag köpte dem i Olympiashopen dagen innan avresan till Afrika.

Mahif står för Mohammad Abubakari HIF.

Bryan och Zainab Abubakari driver fotbollsakademin i Kumasi som Mohammed bygger upp med sin lön från HIF.
Bryan och Zainab Abubakari driver fotbollsakademin i Kumasi som Mohammed bygger upp med sin lön från HIF Foto: Privat

Jag har träffat Mohammed tidigare och pratat om hans fotbollsakademi i hemstaden Kumasi. Han säger att han vill ge något tillbaka till sitt land. Han vill ge fler ungdomar möjligheten att bli professionella fotbollsspelare. Att få uppleva den resa han själv har gjort. Hans gick via Feyenoord och grekiska klubbar till Sverige, Åtvidaberg, Häcken och nu HIF.

Allting är ännu i sin linda. Laget har till exempel ingen egen träningsanläggning. Bryan kör  mig och systern Zainab, som är klubbens chef, till en offentlig grusplan i Kumasis utkanter. Här tränar och spelar ungdomarna, uppdelade i tre årskullar, 12, 15 och 17-åringar. Tränaren heter Moussa Mohammed och har nyligen gått tränarkursen.

Jag får prata lite med spelarna. Ingen av dem vet särskilt mycket om Helsingborg eller HIF, mer än att det är laget som Mohammed Abubakari spelar för. Deras drömmar handlar om Real Madrid, Chelsea, Bayern München.

Efter en stund mörknar himlen och strax är det tropiska regnet över oss. Dagstemperaturen ligger kring 34 grader, luftfuktigheten är hög och när regnet kommer med svepande stormvindar och blixtar över himlavalvet töms fotbollsplanen snabbt.

Ett fyrtiotal killar får möjlighet att träna och spela fotboll i Abubakaris akademi i Ghana.
Ett fyrtiotal killar får möjlighet att träna och spela fotboll i Abubakaris akademi i Ghana Foto: Privat

Bryan och Zainab vill också visa huset som Mohammed har skaffat där fotbollskillarna ska kunna bo på internat då de har träning och match. Ett stort rum håller på att ställas i ordning med mjuka soffor och en TV. Ett rum där grabbarna ska kunna koppla av och vila. De kommer alla från fattiga förhållanden. Det är inte bara en fotbollsskola som Mohammed Abubakari driver med sina syskon. Det är ett socialt projekt.

Vi åker också till Mampong, en bit norr om Kumasi, och besöker ett hem för föräldralösa barn som familjen också ger ekonomiskt stöd, med hjälp av Mohammeds fotbollslön.

Jag blir varm i hjärtat av det jag får se och uppleva i Kumasi.

När jag pratar med Mohammed sedan jag kommit tillbaka från Afrika säger han att det är viktigt alltihop, det han gör i Afrika, men allra viktigast just nu är det att det går bra för HIF.

Kumasi är Ghanas näst största stad, efter huvudstaden Accra, och har drygt två miljoner invånare. Det är centrum för det urgamla kungariket Ashante och här bor den nuvarande kungen av Ashante. Här finns också Västafrikas största marknad.

När jag besöker Ghana är det tillfälligt uppehåll i den inhemska Premier Leauge, men jag får möjlighet att se en träningsmatch mellan Dreams FC och Accra Hearts of Oak FC. Den matchen slutar 1-1.

Fotbollsintresset är stort i Ghana och Mohammed Abubakaris namn är känt bland dem jag träffar.

Per Erik Tell

Reportaget i Kvällsposten kan du läsa här: