Lycka till och tack för allt!

Igår presenterades HIF:s genom tidernas mest meriterade tränare för sin nya klubb, IK Brage. Och naturligtvis vill vi tacka för de fem titlarna, samt önska Conny lycka till i Borlänge!

Nu är det klart att en av Sveriges mest meriterade tränare i modern tid,  Conny Karlsson, tar över som chefstränare för IK Brages A-trupp. IK Brage har skrivit ett flerårskontrakt med Karlsson som ansluter till klubben per omgående.

Conny1
Conny Karlsson tar emot folkets jubel på Olympia efter att sm-guldet var klart uppe i Göteborg (GAIS).

Kontakten med Conny togs i ett tidigt skede och Conny har hela tiden varit klubbens förstaval, säger en mycket nöjd Michael Kallbäck, Brages sportchef. Vi är extremt nöjda över att kunna presentera denna lösning för IK Brage och våra supportrar i Borlänge och Dalarna.

Conny Karlsson är en genuin vinnare. Det är en tränare vars renommé går hand i hand med den uttalade strategi som klubben haft vid värvning av spelare, dvs att förstärka laget med vana vinnare som vet vad som krävs för att utvecklas och nå resultat. Personer som även via sina kunskaper kan bidra och utveckla hela gruppen såväl på som vid sidan av planen. Conny Karlsson har under sin karriär varit med och lyft fram flera unga talanger och har även en god vana med att jobba med etablerade elitspelare. Alltså en perfekt lösning för den trupp som IK Brage idag förfogar över.

När vi gick in i rekryteringsprocessen för att finna en chefstränare som var lämplig för uppgiften att utveckla IK Brage och ta klubben till en ytterligare nivå så satte vi internt upp ett par riktlinjer, förklarar Michael Kallbäck.

Conny Karlsson var en näst intill perfekt matchning. Han har erfarenhet både som spelare och tränare, och har varit med att fört upp Landskrona BoIS, FK Haugesund, Kalmar FF, och Trelleborgs FF i Sveriges respektive Norges högstaligor. För oss var det väldigt viktigt att den nya chefstränaren har den erfarenhet och kunskap av att avancera till en högstaliga, och i Skandinavien är det få tränare som knäpper Conny på fingrarna där. Vi har även tittat grundligt efter en tränare som lyckats i en Skandinavisk högstaliga, och Connys fem titlar med Helsingborgs IF mellan åren 2010-12 talar sitt tydliga språk. Ihop med Connys meriter, egenskaper, framtidsvisioner och personlighet så anser vi att vi träffat extremt rätt i vår rekrytering. Conny har erfarenhet och vet vad som krävs för att etablera sig i toppen av Superettan och på sikt avancera till Allsvenskan.
(Text från IK Brage:s officiella hemsida)

***

Vi på Allt Om HIF vill naturligtvis skicka med en hälsning och tacka för det goda samarbetet under den tiden Conny var aktiv i HIF, samt önska lycka till inför den nya utmaningen!