Lennartsson om frågetecknen kring Van Den Hurk: “Vi hoppas att det ska gå”

210519 Helsingborgs tränare Jörgen Lennartsson under fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Norrby den 19 maj 2021 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0056

Imorgon möter HIF Landskrona Bois på Landskrona IP. Som vanligt fick AOH en kortare pratstund med Jörgen Lennartsson inför matchen. Oroväckande nog tränade Anthony Van Den Hurk till stor del på egen hand. Enligt Jörgen Lennartsson är hans medverkande ett frågetecken.

” – Han är ett frågetecken, men vi hoppas att det ska gå. Vi får se var vi landar i morgon. Det var förbestämt att han skulle testas, vi kommer testa honom i morgon också.”

På sikt är det dock inget allvarligt.

” – Han har småkrämpor lite överallt, bland annat i foten. Han fick det i förra matchen. Det är ingenting som behöver vara speciellt allvarligt men det är inte helt perfekt just nu”

Sist lagen möttes vann HIF med 2-1 och Lennartsson tar med sig en del från den matchen in i morgondagens.

” – Vi tar med oss segern och en hel del i spelet som vi träffade rätt på. Sen var det en ganska jämn match. Första halvlek var vi väldigt nöjda med”

På presskonferensen efteråt gav Lennartsson matchen epitetet en allsvensk sådan.

“– Då tänkte jag inte bara på spelet utan även stämningen och atmosfären. Det var hög intensitet och kul. Nu är det lite mindre publik, men jag tror säkert vi ska kunna bjuda på det igen”

Det är väldigt jämnt i toppen och två av aktörena högst är just HIF och Landskrona Bois.

“– Det känns kul så klart. Samtidigt lever de här matcherna lite sitt eget liv. Båda lagen är bra och vill framåt, men det finns något annat som ligger över det när BoIS och HIF möts. Det gäller historiken i alla matcher genom åren och prestigen mellan städerna, klubbarna och supportrarna.

Skadeläget inför morgondagens match är gott och på dagens träning saknades endast långtidsskadade Jakob Voelkerling Persson.

HIF lär ställa upp enligt följande imorgon:

Anders Lindegaard – Andreas Landgren,  Charlie Weberg, Ravy Tsouka, Emil Hellman – Wilhelm Loeper, Brandur Hendriksson, Rasmus Jönsson, Adam Kaied – Rasmus Karjalainen, ?(Anthony Van Den Hurk/Assad Al Hamlawi)

Stöd oss på Patreon så vi kan fortsätta vår bevakning av världens finaste förening!