Leifs funderingar: – Detta är sinnessjukt

Tappa poäng i slutet av matcher är inte bra. Ändå, jag är stolt över att hålla på ett lag som försöker spela fotboll. Inte bara leva på motståndarnas misstag. Tyvärr räcker en del spelare inte riktigt till. Skillnaden i dagens match är första touchen på bollen. Hannover slår inte bort en boll medan vi genom Rachid, Bedoya, Accam, Gashi, May, Stoffe, Lindström antingen missar att ge oss friläge eller genom att missa ger Hannover vändningsläge.

I dag gör inte hela laget en 100-procentig insats. Om detta beror på att Hannover är riktigt bra, vilket åtminstone borde vara en stor del i det hela, eller om vi har allmänt för dålig teknik, ja det får andra analysera.

När vi väl har kontroll på bollen så fungerar det bra, men tyskarnas press satte framför allt Peter Larsson, Jere Uronen och Ardian Gashi i återkommande problem. Det blir lite småkomiskt när den ende som riktigt klarar av den biten är Alvaro Santos, som ju knappast kan anses vara i matchform pga alldeles för lite speltid.

MEN som vi avslutade tycker jag att vi ska fortsätta att spela. Ja, inte med att släppa in ett mål men med uppställningen. Det måste någon gång vara dags för att släppa fram Santos, låta Accam spurta förbi på kanten, låta Bedoya bli ett bättre understöd till stackars Jere. Så varför inte spela ihop laget på söndag. Nej, just det, det går ju inte eftersom vi saknar en avstängd Peter Larsson, men i övrigt i alla fall.

Bäst i dag är två spelare. Walid Atta och Pär Hansson. Ja, Pär är ute och reser vid 2-1-målet men det var ett sjukt mål. Ett motflytsmål som bara inte kan hända. Det är så bittert. Jag brukar kunna hålla mig rätt kall vid motgångar men idag kändes det som oktober 1968, oktober 1971, november 1972, hela 1985. Tillfällen där tårarna inte varit långt borta. Precis så kändes det idag. Det vore rättvist med en poäng och till skillnad från tv-kommentatorerna så fann jag en del stora chanser i första halvlek för HIF.

Gashi har två lägen att slå in bollen från distans i öppet mål. Men stressad missar han. Nikola har två riktigt bra lägen. På det ena räddar målvakten utan att veta om det, på det andra träffar Nikola foten på en ovetande försvarare. I den situationen kom sedan den sjukaste avvinkning för offside jag sett i år. Och det säger inte lite precis.

Varför blir det som det blir? Ja, många vill lägga all skuld på Åge Hareide och det är klart, är man ytterst ansvarig så har man väl kanske någon del i det? Dock är jag tveksam till detta. Modeordet “naiv” florerar på internetbaserade sidor. Jag skulle snarare säga att man ville försvara alldeles för mycket. Plötsligt börjar spelarna försvara en och en och inte som lag. Personligen tror jag inte att det beror på order från Åge och Stefan. Faktiskt. En del börjar skrika efter Conny och PO. De hade minsann sett till att man inte släppte in mål efter att ha tagit ledningen eller som i detta fall, när man kvitterat. Då vill jag påminna om att de gånger vi legat under under deras ledning i allsvenskan aldrig flyttat upp Pär. Och Pärs position och passning vid kvitteringen är betydelsefull. Dessutom kan man väl knappast påstå att HIF 2011 gjorde något väsen av sig i Europaspelet? I år, under Åge, har vi faktiskt gjort flera mycket bra matcher. Matcher där vi inte bara väntar på motståndarnas misstag. Visst, vi har inte nått ända fram i någon av de tre gruppspelsmatcherna eller i matcherna mot Celtic men nog fan har vi presterat bra i Europaspelet? Det är ju bara att påminna om hur Celtic, så här långt, presterat i Champions League och inte minst på våra insatser just mot Celtic, Levante, Twente och idag mot Hannover. Det är inte precis några dussinlag.

MEN en analys av varför man tappar ledningar är ju naturligtvis på sin plats men inte fan handlar det om att man är naiva. Kanske jag är ensam om det men såg någon annan temposkiftet Hannover gör? Det är ruggigt och de vet att de kan gå all-in. Sedan kan man fråga sig varför Christoffer Andersson står på kortlinjen och tittar på och varför Peter Larsson inte tar markering… Men jag tror inte Åge sa till dem att göra så.

I den här matchen fick vi i alla fall klart för oss att Jere Uronen har svårt under press, inte minst så länge Rachid alibispelar i defensiven, att Ardian Gashi inte riktigt hinner med i sin bollbehandling utan ofta tappar boll på grund av att han är för långsam, att Accam och Santos är två som förstår varann, att Santos levererar varje gång han hoppar in, att Bedoya går från klarhet till klarhet och att HIF av fyra spelare vars kontrakt går ut nu måste lägga ALLT krut på att förlänga med Nikola Djurdjic.

Jag ser redan Bedoya som förlorad och Peter Larsson, ja där har vi ersättare som kommer att vara tillräckligt bra för att lösa det problemet.

Tränarsidan då? Ja, där tycker jag att man ska göra klart med Roar från 2014 och låta Åge och Schwarz ta ytterligare ett år. Så bra har vi spelat i höst och baserat på prestationerna i Europaspelet så visar det att de är rätt män på rätt plats. 2014 kör vi Roar och Schwarz i delat ledarskap. Passar perfekt i CL det året.

6 kommentarer

1. HIF har inte spelat som ett lag sedan Conny, P-O och Finnbogason försvann. Det är aldrig bra att byta tränare mitt under en säsong. De nya spelare som lånats och köpts in har aldrig kommit in i laget trots att de är väldigt bra individuellt.