Kristoffer Schönbeck och Maria Westerblad leder HIF:s damlag

190413 Högaborgs tränare Kristoffer Schönbeck under fotbollsmatchen i Div 3 Södra mellan Högaborg och Höganäs den 13 April 2019 i Helsingborg. Foto: Avdo Bilkanovic / BILDBYRÅN / Cop115.

Helsingborgs IF och Kristoffer Schönbeck är överens om ett tvåårskontrakt som gör honom till huvudtränare för klubbens A-lag på damsidan. Maria “Mia” Westerblad blir spelande assisterande tränare.

Kristoffer Schönbeck ledde som 23-åring Högaborg BK:s herrlag i division 3. Inför 2020 anslöt han till HIF:s organisation där han under det föregående året varit assisterande tränare i klubbens P17-lag, en roll han fortsatt kommer att inneha. Nu kommer 25-åringen även att vara huvudansvarig för HIF:s nystartade damlag i division 4.

– Jag är otroligt glad, stolt och framför allt riktigt taggad på att få komma igång. Mia har en otrolig erfarenhet och jag känner till henne sedan innan. Vi har inte jobbat tillsammans men vi har träffats och pratat nu inför uppdraget och det känns otroligt tryggt. Hon är en kompetent person och hennes erfarenhet kan hela Helsingborgs IF dra nytta av så det känns skönt att ha henne vid min sida, säger Kristoffer till HIF.se

190413 Hittarps Maria Westerblad under fotbollsmatchen i Division 1 Södra Götaland mellan Hittarp och Lörby den 13 april 2019 i Helsingborg.
Foto: Christoffer Borg Mattisson / BILDBYRÅN / COP 261

Som assisterande tränare kommer Kristoffer att ha rutinerade Maria “Mia” Westerblad. 37-åringen har en gedigen fotbollskarriär bakom sig med uppflyttning till damallsvenskan med Stattena IF som en av höjdpunkterna. Hon har de senaste åren representerat Hittarps IK och Högaborgs BK men blir nu spelande assisterande tränare i HIF.

– Det är historiskt på sitt sätt så det är jättekul att vara en av dem som är med från början. Jag tycker att det är fantastiskt att man väljer att ha en damsatsning och att man gör det på riktigt. Jag är från Ödåkra från början och jag tror att jag spelat i alla divisioner från division 5 till Allsvenskan. Nu ser jag detta som en bra möjlighet till att både spela och träna. Vi ska träffa truppen i veckan och om vi kan sätta rätt former för träningen drar vi igång under nästa vecka, fortsätter Mia

HIF:s klubbdirektör Joel Sandborg: – Rekryteringsprocessen har varit lång men vi är oerhört glada att nu kunna presentera Kristoffer och Mia som tränare för vårt nystartade damlag. Mixen med en talangfull tränare från den egna organisationen som vi tror mycket på och en rutinerad spelande tränare känns helt rätt. Att Kristoffer redan varit i och fortsatt är en del av vår duktiga pojkakademi gynnar oss både när vi ska bygga damlaget men också flickakademin på sikt. Utanför planen har arbetet varit igång länge men nu ser vi framemot att presentera truppen och påbörja vår resa mot Allsvenskan även på planen.

AOH drivs, i stor utsträckning, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du swisha en slant till 0703890866. Tack!

1 trackback/pingback

1. HIF Dam: ”BoIS i premiären” – Allt Om HIF