Jörgen Lennartsson: “Jag är Fantastiskt glad och stolt att få jobba med HIF igen”

201223 Helsingborgs assisterande tränare Mattias Lindström och tränare Jörgen Lennartsson poserar för ett porträtt under en tränarpresentation den 23 december 2020 i Helsingborg. Foto: Christoffer Borg Mattisson / BILDBYRÅN / COP 261

Helsingborgs sämst bevarade hemlighet anonnserades genom ett digitalt Pressmöte under Onsdagen. AOH:s utsände var givetvis med och bevakade

Under den dryga 35 minuter långa Presskonferensen annnonserades först, precis som rapporterats i Media, Jörgen Lennartsson som ny Huvudtränare för Helsingborgs IF. Till sin hjälp får han den tidigare HIF-spelaren Mattias Lindström. Båda har skrivit på ett 3-års kontrakt. Utöver det får han Sven Andersson som ytterligare  Assisterande samt Alvaro Santos som kommer agera som en länk mellan U19 och A-laget.

“- Jag är Fantastiskt glad och stolt att få jobba med HIF igen” Inleder den 55-årige Jörgen Lennartsson.

Men Jörgen Lennartsson har också fått sparken från sina tre senaste tränaruppdrag och när hans avgångar kommer på tal pekar Lennartsson snarare på en verklighet som brer sig ut i Fotbollsvärlden och ser sina entlediganden som en erfarenhet snarare än ett nederlag.

“– Jag känner mig extremt hungrig och revanschsugen. Jag är väldigt sugen att börja jobba igen. Att jag fått sparken ett par gånger, det är så fotbollen fungerar. Titta på José Mourinho. För egen del har jag inte varit bättre tränare än vad jag är nu baserat på alla erfarenheter som jag fått”

Tränare Jörgen Lennartsson ser inte bara en roll på planen, utan vill även att klubben som organisation ska ha en större roll än det sportsliga:

“Situationen är som så att vi åkt ur allsvenskan och fokus är att bygga klubben och tydliggöra vår identitet, att skapa positiv och familjär anda i föreningen och staden”

“- Självklart är målet att vi ska vinna varje fotbollsmatch, men vi måste fokusera på saker runt omkring och få med alla kring HIF. Vi måste få ihop klubben på ett bra sätt”

Bilden av Lennartsson som defensiv tränare med fokus på kollektivet skrämde inte bort Sportchef Andreas Granqvist, utan på AOHs fråga om hur väl Jörgen Lennartsson passar in i bilden av ett HIF som har som mål i sina stadgar att spela en underhållande fotboll och som historiskt sett haft en tradition av att spela en offensiv fotboll väljer Granqvist istället att nyansera bilden och tycker att Jörgen Lennartsson står för en pragmatisk och varierande fotboll.

“Det här är en av de punkterna vi har tittat på. Jörgen vill spel spela en offensiv, varierande fotboll. Vi vill vara offensiva och skapa mycket målchanser. Samtidigt så är det så att om Motståndarna pressar högt så finns det en poäng i att hitta en längre boll bakom försvarslinjen också. Jörgen står för ett varierande anfallsspel och det är det vi vill ha i HIF. Det vet jag att Jörgen, Sven och Lindström står för”

190803 Helsingborgs Andreas Granqvist deppar efter fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Falkenberg och Helsingborg den 3 augusti 2019 i Falkenberg.
Foto: Krister Andersson / BILDBYRÅN / Kod KA / Cop 147

Dessutom väljer Lagkapten Andreas Granqvist att själv meddela att han ser sig själv vara nära fysisk status för att spela fotboll igen.

“Jag ser positivt på att kunna komma i gång när vi startar upp i mitten på Januari”.

Det här är dock inte Nye huvudtränare Jörgen Lennartssons första visit i HIF utan hade först HIF:s U20 lag åren 1994-1999 innan han sedermera tog steget upp till assisterande tränare under Nanne Bergstrand säsongen 2000. När AOH frågar vilket som var hans bästa minne från sin förra sejour i klubben blev svaret självklart, snabbt och utan tvekan:

“- Sven Anderssons straffräddning mot Inter i playoffet till Champions League på San Siro.” Och fortsätter sedan… “När vi först får kämpa som blådårar på Olympia innan vi åker ner till Milano och “Svempa” får rädda Recobas straff”

Jörgen Lennartsson från Växjö tar nu sitt sjätte Huvudtränar-uppdrag inom klubbfotbollen men har även historia som Förbundskapten för Sveriges U17 och U21-landslag.

Min Twitter: AnthonyThrn