Jörgen Lennartsson: “Det krävs fart i bollen”

210322 Tränare Jörgen Lennartsson under en träning med Helsingborg den 22 mars 2021 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0036

Efter lördagens träning mötte AOH:s Anthony Thörn upp Jörgen Lennartsson för en kort pratstund om läget inför matchen mot AFC Eskilstuna under Söndagen.

Skadeläget:

I truppen har man fortfarande ett par spelare som dras med skador och som man är osäkra ifall dessa ska spela. Dennis Olsson var Jörgen Lennartsson tydlig med INTE kommer till spel imorgon. Spelarna som man antagligen behöver testa för spela bör rimligtvis vara Andreas Granqvist och Anders Lindegaard som både gick ut under matchen mot Jönköping Södra. Truppen kommer därför att presenteras först imorgon.

Motståndet:

Jörgen Lennartsson var som väntat försiktig med att diskutera taktik dagen innan match men fortsätter att poängtera att passningsspelet är HIF:s fortsatta primära fokus på träning och något som man vill utveckla vidare. Detta är en observation som undertecknad kan skriva under på. Man har förvisso bara haft två träningstillfällen under veckan men la under torsdagen nästan hela träningen på att öva passningspel, passningstempo och rörelse. AFC Eskilstuna ställer som bekant upp med en 5-backslinje, vilket vidare sätter krav på HIF:s förmåga till speltempo och passningsskicklighet.

Om vad som krävs för att bräcka AFC säger Jörgen Lennartsson följande till HIF:s Hemsida:

“- Det krävs fart i bollen, rörelse, bra kvalité i vårt passningsspel, smarta offensiva lösningar där vi väljer rätt på planen utifrån vad hur vi ska luckra upp deras defensiva spel. Framför allt väldigt mycket rörelse kommer vara viktiga delar”.

“- Alla motståndare har sina kvalitéer och vi har respekt för Eskilstuna, de har inte släppt in något mål men då känner vi väl att det är dags för det nu då”.

Vill du höra mer av tränarteamets intryck och känslor efter matchen mot J Södra samt inför matchen mot AFC Eskilstuna kan du givetvis lyssna på AOH-Podden där vi intervjuade Mattias Lindström. Podden går att lyssna på i spelarna nedan: