Jörgen Lennartsson: “Det är en kick med publik”

210519 Helsingborgs tränare Jörgen Lennartsson under fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Norrby den 19 maj 2021 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0056

Som vanligt fick AOH en kortare pratstund med Huvudtränare Jörgen Lennartsson inför morgondagens match mot Trelleborg.

Vad tänker man om Trelleborg som motstånd?

Det är ett bra lag såklart. Välorganiserade, en hel del erfarenhet i laget. Det är såklart en av de tuffare matcherna. Men det blir kul, det är alltid kul när det är lite extra krydda i matcherna och det här är lite extra krydda i och med att det är Trelleborg och derby och viktig match.

Lennartsson menar på att det behövs en toppprestation mot Trelleborg och på följdfrågan vad som innebär säger han följande:

” – Det innebär att vi gör alla sakerna som man behöver för att vinna matcherna. Hård arbetsinsats, disciplin i vårt uppträdande, bra passningsspel, effektivitet i avslutningarna och aggressiv press i försvarsspel.”

“Vi har gott självförtroende nu, vi har ju gjort tio mål på de senaste 3 matcherna.”

Inläggsspelet har varit ett framgångsrikt koncept den senaste tiden. Lennartsson håller dock fram kvalité och mångsidighet som ett sätt att förhindra att Motståndarna stoppar HIF:s inläggsspel.

” – Det gåller att göra utförandet bättre än motståndarnas försvarsutförande så blir det mål i alla fall. Men vi har ju många vapen i verktygslådan så det är klart att om dem väljer att bara blocka inlägg så har vi ju andra vapen”

“Men såklart, så är det ju alltid i fotboll att lag försöker stänga ner motståndarnas styrkor och slå på deras svagheter, det gäller ju i alla matcher och så även i denna matchen.”

Det är gott självförtroende i truppen men Lennartsson är fortsatt ödmjuk.

”  – Vi är ödmjuka inför varje match och varje match har sin svårighet och Trelleborg borta är en av de svårare matcherna i den här serien.”

Den senaste tidens lättnader för publiken är även ett välkommet inslag för Huvudtränaren och truppen i stort:

” – Det är kul med publik, det har blivit en kick för alla. Det tror jag att alla som håller på med fotboll så är det en kick med publik och det blir mer intensitet i matcherna och mer tryck och mera dueller och mera tacklingar och allt som kommer med publiktryck. Så vi är på väg tillbaks till den gamla vanliga fotbollen igen som man nästan hade glömt hur det var med publik, för då var det en självklarhet. Det är härligt och det gillar vi.”

Skadeläget i truppen är gott. Bortsett från de långtidsskadade spelarna i Victor Göransson och Jakob Voelkerling Persson är det endast Viktor Lundberg som inte är tillgänglig. Jörgen Lennartsson räknar med en vecka till innan Lundberg är tillbaka.

Under dagens träning spelade med en oförändrad startelva jämfört med sist något som betyder följande:

Anders Lindegaard – Bödvar Bödvarsson, Charlie Weberg, Ravy Tsouka, Andreas Landgren – Benjamin Acquah, Rasmus Jönsson, Brandur Hendriksson, Wilhelm Loeper – Anthony Van Den Hurk, Rasmus Karjalainen.

Det ska sägas att man halvvägs in i dagens träning lät Van Den Hurk och Al Hamlawi spela tillsammans en kortare tid. Min gissning är dock att Startelvan blir oförändrad om än konkurrensen är hård.

Stöd oss på Patreon så vi kan fortsätta vår täta bevakning av världens finaste förening!