Jörgen Lennartsson: “De är ett skickligt passningslag”

210317 Helsingborgs tränare Jörgen Lennartsson under uppvärmningen inför träningsmatchen i fotboll mellan Helsingborg och Halmstad den 17 mars 2021 i Helsingborg. Foto: Christoffer Borg Mattisson / BILDBYRÅN / COP 261 / CB0072

Inför tisdagens match mot J Södra fick AOH en kort pratstund med Jörgen Lennartsson.

Vad säger du om J Södra?

” – Skickligt passningslag. En del erfarna spelare med Fredric Fendrich i spetsen. Gjorde en bra premiär mot Vasalund och hade lite mer problem mot Norrby, nu finns det inte så mycket mer att säga på två matcher men väldigt passningsskickligt lag.”

Alhaji Gero fick inte ens sitta på bänken sist, vad säger du om hans situation?

” – Det är en ren konkurrenssituationsfråga. Det går ju på att att de andra tycker vi har varit bättre. Det är väl inte svårare än så.”

Ingen renodlad anfallare på bänken även om du kan flytta upp Lundberg?

” – Lundberg är i allra högsta grad ett alternativ som “nia” om det skulle vara så. Han har spelat nia i sin karriär många, många matcher. Så det håller jag inte riktigt med om, på bänken kanske ja, men på planen så är ju ett väldigt gott alternativ är ju att Viktor kliver upp som Nia och någon annan kliver ut på kanten. Så Viktor är ett väldigt bra alternativ som Nia. Det är såklart en av anledningarna till att vi har valt att inte ha någon av Noel eller Gero på bänken, att Viktor är ett väldigt tydligt alternativ som Nia också.”

Om Assad Al Hamlawi, som fick speltid i U-21 matchen mot Bois förra veckan säger Jörgen Lennartsson följande:

” – Han behöver mera träning med tanke på hans bakgrund och sådär. Men hade du sagt i Januari att han skulle vara med och träna för fullt och spela U21 matcher i April, den medicinska prognosen var väl inte riktigt så. Så det har ju gått väldigt positivt.”

“Sen är det många spelare som är i lite samma positioner. Det gör ju att konkurrenssituationen är ju där och det gör ju också att vissa spelare får spela på lite andra platser. Dennis till exempel får spela på mittfältet, på träningen hela veckan har Dennis fått spela på innermittfältet. Även på U21 matcher får vi ju pussla lite grann.”

Vilka positiva sidor från Örgryte tar du med dig till J Södra?

” – Seger såklart. Fyra fina mål. Bra arbetsinsats av alla. Vi jobbar hårt och vi har en bra teamspirit, vi har fått igång kommunikationen i laget och det går åt rätt håll hela tiden. Defensiv stabilitet. Många saker.”

Morgondagens match, som spelas på Vapenvallen i Huskvarna, startar klockan 18.30

1 kommentar