“JJ täppte till truten på vissa”

Jesper Jansson Foto: Bjarki Tordarson

Jesper Jansson & Co var snabba att täppa till truten på de olyckskorpar som förutspådde att HIF skulle tappa styrka i toppstriden när transferfönstret öppnade. Att Bedoya skulle försvinna var nästintill självklart. Men när han försvann plockade JJ fram en islänning ur rockfickan.

Arnór Smárason
Foto: Bjarki Tordarson

Arnor Smarason, en rutinerad islänning med 15 A-landskamper på sin CV. Tyvärr blir det ett glapp på två veckor innan det svenska transferfönstret öppnar vilket gör att Arnor inte är spelklar till den första seriefinalen mot Göteborg på Olympia men till returmötet i Göteborg finns han tillgänglig.

Jag förutsatte redan tidigare den här utvecklingen. Att HIF-ledningen inte skulle stå handfallna när spelare lämnade under sommarens transferfönster.  Har svårt att förstå att inte kvällstidningsjournalisterna fattat att det finns en handlingsplan hos klubben. Det är ju inga dumskallar som bara står och tittar på när spelare försvinner.

Vi såg utvecklingen guldåret 2011 när flera nyckelspelare lämnade för att ta klivet ut i Europa.

Om sedan ersättarna håller samma klass som de som försvunnit visar sig, men 2011 gick det ju ganska bra.

Vi vet ännu inte definitivt om May försvinner, även om mycket talar för det. Han blir definitivt svår att ersätta men ingen, absolut ingen är oersättlig. Det finns ju fler spelare som utsatts för lockelser men låt oss vänta och se innan vi diskuterar hur de ska ersättas.

Gamla rutinerade mittbackar kan vara ett problem har vi noterat. Peter Larssons hjärnsläpp, som kostade tre poäng mot AIK (?) var dock av mer tillfällig art, hoppas jag även om det hänt en gång tidigare, än de problem just AIK fått med värvningen av Majstorovic. Måste erkänna att jag hade svårt att förstå den värvningen redan när den gjordes. Daniel hade förvisso en imponerande karriär bakom sig men var skadebenägen och på väg utför. Nu platsar han inte ens i laget och då blir han förbannad. Med tanke på vad han kostat och kostar i lön så bör AIK:s värvningsansvariga gå och ställa sig i skamvrån. Gissar att de inget hellre vill nu än att bli av med honom snarast möjligt. Förmodar att han hamnar i BP?

Jesper Jansson
Foto: Bjarki Tordarson

När man värvar spelare gäller det att inte bara se till vad de uträttar på planen utan även hur de fungerar bredvid och i gruppen/laget. Det vet i princip alla som jobbar med värvningar. Ändå blir det ruskigt fel ibland.

Men ur HIF:s aspekt är det bara att tacka och ta emot. När det gnisslar i leden hos en konkurrent är det ju ingen nackdel.

Nu laddar HIF för mötet med Göteborg och Roar måste hitta ersättare till både Bedoya och Peter Larsson.  Det är oerhört viktigt att vinna hemmamötet för att dels återta serieledningen men också sätta sig i respekt inför returen på bortaplan.

Efter uppehållet har HIF inte riktigt kommit igång, även om det i AIK-matchen berodde på Peters utvisning. Jo, jag vet att en del skyllde förlusten på domare Strömbergsson och det är ju den enkla förklaringen men om domaren är dålig får spelarna anstränga sig lite extra.  Och det var inte domaren som slog felpassningarna eller missade målchanserna!

Jag hoppas att Roar och killarna i laget hittar tillbaka till det fina spel som ledde till serieledningen. Göteborg är en tuff motståndare som jag har all respekt i världen för, men jag räknar med och hoppas på hemmaseger.

bbl_roland_nordqvist