Intervju med Edman om HIF Akademi

HIF Akademi ligger för närvarande sist i division 2 västra Götaland, efter 15 spelade matcher så har de enbart spelat ihop 11 poäng och har 3 poäng upp till säker mark. Trots att det bara är nio matcher kvar så har Akademilagets tränare Erik Edman tro på att de har vad som krävs för att stanna kvar i serien.

I förra matchen hemma mot Lindome blev det en förlust med 3-1. Vad tycker du matchen? Gjorde ni en bra insats?

Vi har ett stort bollinnehav under hela matchen,och gör många saker bra, men släpper ändå in 3 mål och gör bara 1 . Således finns det fortsatt saker som kan förbättras! I en utvecklingsprocess är det självklart viktigt för spelarna att så snabbt som möjligt förstå vad som avgör matcher på vår nivå och sen vidare ännu högre upp i seriesystemet . Vi har vårt arbetssätt ( som ska påminna om det hifs a-lag praktiserar) som vi jobbar med varje träning vecka ut och vecka in. Här har jag självklart inte lyckats med tanke på att vi har väldigt svårt att få med oss resultat i matcherna! Samtidigt är det såklart huvudfokus på att producera spelare som en dag är mogna representera HIF i allsvenskan som är vårt stora mål!

Foto: Bjarki Tordarson
Edman är självkritisk men tycker samtidigt att det finns mycket bra trots att resultaten mestadels gått emot dem hittills.
Foto: Bjarki Tordarson

Är detta något ni kommit tillrätta med? Är du nöjd med er säsong så här långt? Hur ser du på era chanser att stanna kvar i division 2?

Skadeproblematiken samt våra lilla numärer har vi förbättrat och kan äntligen driva träningar som blir av högre kvalitet. Just under den tuffa försäsongen och fram till sommaren tycker jag spelarna ändå hanterat situationen med bravur och haft bra fokus på vad som är viktigt och det vi kan påverka. Jag är absolut inte nöjd med att ligga sist i tabellen. Vi kommer få kriga ända fram till sista matchen men jag har stor tro att vi ska få med oss de poäng som krävs!

Nästa match för HIF akademi är borta mot serietrean Torslanda på lördag den 1/8 kl. 14.00, vi får hoppas de lyckas vända trenden då!

Albin.evertsson.BBL