Inför Vasalund-HIF ”Seger och läget ljusnar en del”

210722 Helsingborgs Anthony van den Hurk under fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Värnamo den 22 juli 2021 i Helsingborg. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / PA0253

På onsdag ställs HIF för allra första gången någonsin mot Vasalunds IF. Ännu en bortamatch väntar och även om sviten som obesegrade just på bortaplan bröts mot Trelleborg har HIF visat sig  klara bortamatcherna bra.

Favoritskapet vilar tungt på HIF eftersom hemmalaget dels är nykomlingar och dels placerade i bottenskiktet av tabellen. MEN i senaste omgången lyckades Vasalund vända en förlusttrend och besegra AFC Eskilstuna med 4-2.

Även om segern var välkommen så grumlades glädjen förmodligen en smula av att en av klubbens tongivande spelare, tillika målskytt mot AFC, Mai Traore, gjorde sitt sista framträdande innan han drar vidare till en proffskarriär i norska Viking. Traore hann göra fem mål för sitt lag innan han värvades till Norge. Han var därmed lagets bäste målskytt.

Vasalund parkerar på 48e plats i den maratontabell som gäller för Superettan, dvs för åren 2000-2020. Förra gången klubben var uppe i näst högsta serien var 2009.

Vid två tillfällen har Vasalund varit mycket nära att ta sig till Allsvenskan, men förlorat på sämre målskillnad. Första gången var säsongen 1989 då man var så nära allsvenskt spel som man kan vara – utan att komma dit. Hammarby tog platsen genom att vinna med 6-0 i sista omgången. Säsongen 1993 slutade Vasalund på andraplats i Division 1 Norra vilket innebar kvalspel till Allsvenskan mot Örebro SK. I första matchen nådde laget 2–2 hemma på Skytteholms IP. Returmatchen på Eyravallen i Örebro slutade 0-0. Därmed försvarade Örebro SK sin allsvenska plats via fler gjorda mål på bortaplan. 1997 åkte Vasalund ut ur den näst högsta serien. Klubben hade spelat med fler än då tillåtna 3 icke EU/ESS-medborgare i nio matcher, varför SvFF fattade beslutet att frånta Vasalund 10 poäng (som istället tillföll andra lag).

200830 Helsingborgs Kebba Ceesay och Djurgårdens Edward Chilufya under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Helsingborg och Djurgården den 30 augusti 2020 i Helsingborg.
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / PA0048

Inför den här säsongen förstärkte laget med bland andra Kebba Ceesay som ju spelade i HIF förra året.

Den senaste omgång var det ju inte bara HIF som åkte på förlust. Även serieledande Landskrona BoIS förlorade vilket spetsar till toppstriden. Sen visade ju Värnamo fortsatt klass genom att köra över Jönköping på bortaplan

Även om förlusten mot Trelleborg svider så är alltså HIF fortfarande med och krigar om en topplacering. Seger mot Vasalund och läget ljusnar en del. Och då stiger derbytemperaturen ytterligare inför mötet med Bois den 10 Augusti på Olympia.

Men då krävs det att Jörgen Lennartsson får fart på killarna. Det som spelarna visade i Trelleborg duger inte.

Matchtrupp
1. Anders Lindegaard (mv)
2. Ravy Tsouka
5. Brandur Hendriksson
6. Andreas Landgren
8. Vladislav Kreida
10. Rasmus Jönsson
11. Rasmus Karjalainen
13. Wilhelm Loeper
14. Casper Widell
15. Assad Al Hamlawi
19. Bödvar Bödvarsson
20. Dennis Olsson
21. Charlie Weberg
24. Emil Hellman
25. Kalle Joelsson (mv)
27. Benjamin Acquah
31. Adam Kaied
39. Anthony van den Hurk

Stöd oss på Patreon så vi kan fortsätta vår täta bevakning av världens finaste förening!