Inför U21-matchen HIF – Kalmar FF

I eftermiddag gästas Helsingborg av Kalmar i U21-lagets B-slutspel. I grundserien blev det två förluster för HIF i mötena och även slutspelet har börjat tungt. Förlusterna till trots tonar tränare Erik Edman ner vikten av att vinna matcher och talar hellre om prestationer.

Foto: Bjarki Tordarson
Tränare Edman letar bra prestationer framför allt.
Foto: Bjarki Tordarson

Två förluster på de två inledande matcherna, hur har prestationerna varit tycker du?
Första matchen mot HBK hemma gör vi en bra prestation och har en hel del bra spel, resultatet med ett väldigt ungt lag speglar inte prestationen. Nu senast gör vi en mycket svag första halvlek med en väldigt namnkunnig elva, tre noll efter tjugo min är såklart ingen bra början. Sakteliga arbetar vi oss in i matchen. Dock vinner öster rättvist särskilt med tanke på vår första 45 min.

Senast mot Öster tyckte du att det saknades vilja och tuffhet, vad har ni pratat om inför den här matchen för att komma till rätta med det?
Det mesta saknades första 45 senast, även smartness och insikt inför det faktum hur täta och tuffa matcher avgörs.

Rachid spelade en halvlek senast och både han och Jere Uronen är på väg tillbaka, är de aktuella för spel i matchen mot Kalmar?
Rachid kommer inte spela då han återigen har skadebekymmer, denna gång är det foten som spökar. Jere är på gång in i matchning, dock osäkert kring hans medverkan, det avgörs under dagen.

Vad tror du kommer krävas för vinst mot Kalmar?
Som jag pratat om tidigare jobbar vi för att få till bra prestationer, särskilt med tanke de stora variationer från match till match vad det gäller laguppställningar. Ena veckan kan man ha väldigt namnkunnigt lag där flera behöver matcher efter skada, veckan efter kan man ha ett väldigt orutinerat lag som får ett suveränt test mot många allsvenska spelare i motståndarlaget. Resultaten skiftar således av förståeliga skäl och därför blir det extra viktigt att fokusera på prestation när man bedömer killarnas insatser.

Matchen spelas på Olympiafältets plan fem klockan 15.00 och inträdet är gratis.

HIF:s startelva: 22. Andreas Linde – 32. Gustav Jarl, 2. Calle Johansson, 3. William Möllestam, 5. Fredrik Widlund – 18. Rasmus Lindgren, 33. David Svensson – 7. Alexander Achinioti Jönsson, 23. Daniel Nordmark, 13. Yonathan Getachew – Álvaro Santos.
Avbytare: 14. Erik Edman, 15. Erik Kronholm, 16. Jesper Lundborg, 20. Vlad Madaras.

Björn Velander BBL