Inför HIF-ÖIS med Mattias Lindström: “Vi har stenkoll på dem”

210114 Helsingborgs assisterande tränare Mattias Lindström under en träning med Helsingborg den 14 januari 2021 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0001

HIF inledde Superettan med en poäng mot GIF Sundsvall efter att ha tappat en 2-1-ledning i den 92:a minuten. I årets första hemmamatch är det nu Örgryte som står för motståndet när HIF jagar första segern. Vi tog ett snack med assisterande tränare Mattias Lindström inför matchen.

2-2 mot Sundsvall senast. Hur ser ni på er insats i den matchen?

Godkänd premiär, varken mer eller mindre. Vi följde matchplanen väl och såg hungriga ut som lag. Stundtals lite slarvigt och ängsligt spel, med det kan dock bero på premiärnerver. Självklart var det sedan surt att släppa in ett mål i slutminuten men sett till hela matchen var nog ett kryss rättvist. Vi bockar av årets längsta bortamatch med känslan att vi aldrig någonsin är nöjda med något annat än vinst.

Ni föll lite väl lågt sista 30 minuterna tyckte jag. Hur upplevde ni det?

Vi blev lite väl låga mot ett forcerande Sundsvall. Vi gjorde en del byten för att förstärka spelet i luften i sista delen av matchen, eftersom bollen i princip inte rörde marken sista femtom minuter. Sedan är det alltid en avvägning, ska man droppa hem och ligga kompakt och sedan ta kontringar mot en felbalanserad forcering, eller ska man pressa på och försöka stressa högre i plan till misstag? Båda sätten har sina för och nackdelar. Vi valde det första alternativet denna match, men sedan kan bli det det andra alternativet i en annan match. Det beror helt på motstånd, plan, spelare och så vidare.

Vad har ni slipat på under veckan som gått?

Vi har slipat på gräs. Vi har vandrat runt på Olympiafältets alla planer för att inte slita på underlaget, och sedan hann vi med fyra gräspass. Det är tillräckligt för att vänja bena vid suget som blir när man byter från 6 månaders konstgräs till gröna gräsplaner. Sedan har vi även jobbat mycket med att få “feeling” i passningsspelet på april-planer, samt lagt upp och tränat på matchplanen inför matchen på tisdag mot ÖIS.

Hur bra koll har ni på ÖIS?

Vi har stenkoll på dem, men som vanligt ligger fokusen på vårt eget spel och lagbygge. 90% av vårt spel bygger på oss själva och inte motståndarna.

Slutligen, vad har ni för övriga tankar inför dagens match?

Hemmapremiär på Olympia! Övriga kommentarer är överflödiga.