Inför HIF-Halmstad med Mattias Lindström: “Gruppen börjar ta sig framåt”

210114 Helsingborgs assisterande tränare Mattias Lindström under en träning med Helsingborg den 14 januari 2021 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0001

Idag är det Halmstad BK som kommer till Olympiafältet när HIF jagar sin första seger sedan första matchen mot Torns IF. Vi tog ett snack med assisterande tränaren Mattias Lindström inför matchen.

De två senaste matcherna har ni stått upp bra mot två allsvenska motstånd. Hur har ni analyserat matcherna mot Häcken respektive Mjällby?

I det stora hela har det varit helt klart godkänt tycker vi. Vårt anfallsspel, framförallt djupledsspelet, har förbättrats väsentligt i dessa två matcher vilket resulterat i fler mål. Dock behöver jämnheten i matcherna bli bättre då nivåskillnaden mellan bra och mindre bra aktioner fortfarande är för stor. Annars har det även varit extra roligt att se de unga och oerfarna spelare som gjort det väldigt bra mot både Häcken och MAIF.

Vad är ni nöjda med så här långt i lagbygget, samt vad tycker ni att ni behöver förbättra?

Gruppen börjar ta sig framåt och utvecklas snabbt, och kravställningen höjs successivt mot en önskad nivå. Vi har satt en defensiv grund som känns stabil och anfallsspelet ser bättre ut för varje träning och match. Spelarna har reagerat väldigt bra på den hårda försäsongen både fysiskt & psykiskt också. Inom förbättringsområdena hittar vi bland annat passningsspelet där den tekniska kvaliteten ska bli bättre, och sedan så klart målproduktionen och vinster på det.

Hur har senaste träningsveckan sett ut?

Vi har fortsatt som innan med mycket och hård träning. Det kommer snart vara dags att ta ner intensiteten för att slipa detaljer inför seriepremiären, men inte ännu! Passningsspelet och avslut är i fokus denna vecka inför matchen mot Halmstad.

210313 Helsingborgs Andreas Granqvist under träningsmatchen i fotboll mellan Helsingborg och Mjällby den 13 mars 2021 i Helsingborg.
Foto: Christoffer Borg Mattisson / BILDBYRÅN / COP 261 / CB0071

Granqvist gjorde efterlängtad comeback mot Mjällby. Hur viktig blir han om han kan hålla sig skadefri?

Det var väldigt kul att se ”Granen” i match igen, och vi tyckte att han gjorde en bra comeback. Han är vår kapten och såklart viktig både på och utanför plan, så det märks tydligt att gruppen tar ett steg framåt med Andreas i laget.

Förväntar ni er några ytterligare nyförvärv?

Bödvar Bödvarsson är på plats vilken dag som helst, sedan är butiken stängd! Vi är nöjda med spelarna vi har och är övertygade om att flera spelare kommer ta kliv framåt i år, både som spelare och ledare.

Slutligen, vad förväntar ni er av matchen mot Halmstad idag?

Vi vill se högre teknisk kvalitet på individerna och ett anfallsspel med större frejdighet och fantasi, samtidigt som vi naturligtvis vill att vi bibehåller en stabil och aggressiv defensiv. Vi förväntar oss även en vinst i själva matchen mot Halmstad! Det är dags nu.

AOH drivs, sedan 2009, på ideell basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!