Inför HIF-FC Köpenhamn

160210 FC Köpenhamns Bashkim Kadrii jublar efter 0-1 under en fotbollsmatch i Dubai International Cup mellan AIK och FC Köpenhamn den 10 februari 2016 i Dubai. Foto: Ludvig Thunman/ Bildbyrån / kod LT / 58958

Ett obesegrat HIF ska spela sin sista träningsmatch innan det vi alla väntar på, den allsvenska säsongen, börjar. Sett till kvalité på motståndet står HIF inför sin svåraste utmaning denna försäsong när det danska storlaget kommer till Olympia.

Till skillnad från tidigare motstånd denna försäsong är FCK mitt i sin säsong och de vann den danska grundserien med 61 poäng på 26 matcher vilket. De slutade etta, en poäng före Midtjylland, och sedan kom trean Odense med 42 inspelade poäng. FCK avslutade grundserien med vinst mot Hobro med 3-1.

För de flesta HIFare så är ju FCK en välkänd klubb. Johan Wiland, Oscar Wendt och Tobias Linderoth är samtliga svenskar som satt betydande avtryck i den danska storklubben. För HIFs del så har väl få undgått att både Alvaro Santos, Peter Larsson och Atiba Hutchinson haft betydande karriärer i den danska huvudstaden. Dessutom var Roland Nilsson lagets tränare 2011. I den nuvarande truppen hittar vi också svenskar i form av Pierre Bengtsson och Sotirios Papagiannopoulos.

Nu ställs danskarna mot ett HIF, som efter hemkomsten från träningslägret på Mallorca, slog Värnamo med 3-0 i ett blåsigt Strövelstorp. Det var lagets åttonde raka, utan förlust, och därmed är vi faktiskt obesegrade (efter full tid) under försäsongen. Det skall bli intressant om detta består även efter morgondagens match?

I hemmalaget har Rasmus Jönsson imponerat stort på försäsongen och vart lagets bästa spelare och det ska bli intressant att se hur Viken-sonen levererar mot tuffare motstånd. Det ska även bli intressant att se hur HIF klarar sig utan kapten Granqvist som är iväg med landslaget. I övrigt tycker undertecknad att det ska bli intressant att se hur Bjarnason, som hittills känts lite sval, står sig i försäsongens sista match. Vidare ska det även bli intressant att se om vi får se en startelva som kommer vara den som startar i premiären mot Norrköping.

Förra årets skyttekung, Andri Bjarnason, och hans HIF ställs mot ett riktigt tufft motstånd i morgondagens genrep på Olympia Foto: Johan Lilja

HIF kommer till spel med följande trupp:

3. Fredrik Liverstam
5. Johan Persson
6. Andreas Landgren
7. Anders Randrup
8. Mamudu Moro
9. Rasmus Jönsson
10. Alexander Farnerud
11. Adam Eriksson
14. Mohammed Abubakari
15. Max Svensson
20. Wanderson do Carmo
21. Charlie Weberg
25. Kalle Joelsson (mv)
26. Kundai Benyu
36. Noel Mbo
40. Ian Pettersson (mv)
57. Markus Holgersson
69. David Boysen
99. Andri Bjarnason

Det ska även bli härligt att få spela för första gången på Olympias gröna gräs. Avslutningsvis hoppas jag att det är många spelare som tar denna sista chansen att visa att just de hör hemma i premiärelvan.

Matchen spelas på Olympia, under morgondagen, med start klockan 18.30. Biljetterna finns tillgängliga via denna länken

Foto: Bildbyrån