Inför HIF-Falkenberg med Adil Kizil “Det är vinna eller försvinna som gäller”

200224 Chefsscout Adil Kizil under en träning med Helsingborg under ett träningsläger den 24 februari 2020 i Ayia Napa. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92455

HIF fortsätter att förlora. Man ligger alltjämt sist i tabellen, men än finns ändå ett hopp om att undvika nedflyttning. Dagens match mot bottenkonkurrenten Falkenberg är oerhört viktig, då den vid förlust skulle punktera  HIF:s säsong och skicka klubben ur Allsvenskan. Vi tog ett snack med HIF:s chefsscout Adil Kizil inför dagens ångestmatch.

Hur ser ni på insatsen mot Elfsborg, så här i efterhand?

Det var en tuff bortamatch mot ett lag som haft en bra säsong rakt igenom. Vi gnetade på bra under första halvleken där Elfsborg som förväntat dominerade bollinnehavet men där även vi skapade några farliga chanser, dock utan någon utdelning. I den andra halvleken fick de sedan två ganska billiga mål efter individuella misstag, men sen gjorde vi 2-1 och hade också chansen att göra 2-2. Med lite tur hade vi kanske fått med oss ett kryss, men nu blev det tyvärr inte så.

Individuella misstag kostade er delvis senast och har gjort det tidigare under året. Varför förekommer dessa så ofta?

Det handlar om fokus och kvalité matchen igenom, att man är med på vad som ska ske och det taktiska som vi gått igenom för att undvika sådana situationer. Nu hamnar vi i sådana situationer ändå, så vi behöver skärpa till oss och verkligen se till att vi inte bjuder motståndaren på någonting här i slutet.

Dagens match är en absolut måstematch. Hur ska ni vinna den?

Det är vinna eller försvinna som gäller idag, det vet vi. Vi har haft en väldigt bra vecka på träningsplanen. Spelarna har en bra känsla och är taggade inför matchen. Vi vet också att vi är starka på hemmaplan, så matchen mot Falkenberg ska vi bara ta. Det finns inget annat.

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!