Inför Gais med Stefan Schwarz: “Det är tre poäng som gäller”

Säsongen börjar närma sig sitt slut och det återstår bara tre matcher av årets upplaga av allsvenskan. Idag står Gais för motståndet, de som redan är klara för nedflyttning, matchen på gamla Ullevi förra året minns nog alla HIF:are med glädje då det på resan hem stod klart att vi var svenska mästare. Förutsättningarna idag är lite annorlunda men man bör ändå sträva efter så bra resultat så möjligt att ta med sig inför cup- och Europa matcher. Stefan Schwarz tog sig några minuter innan deras avfärd till Göteborg för att besvara några frågor inför dagens match.

Hej Stefan, nu börjar det dra ihop sig i allsvenskan och idag möter ni Gais. De är redan klara för superettan och har inget att spela för, hur laddar man för att möta den typen av motstånd?

Vi vill komma så högt så möjligt och gå ur allsvenskan med så många segrar så möjligt, det är viktigt för vår del att få med oss rätt inställning och attityd till alla matcher. VI har trots allt ett par matcher kvar i Europa League också och där måste vi vara på tå i de matcherna, för de krävs det att man skärper till sig även i allsvenskan.

Ni föll lite snöpligt på övertid mot Hannover i torsdags, men man kunde stundtals se er göra en riktigt bra insats. Vad har ni själva valt att ta med er från den matchen?

Det är klart att det är väldigt tufft för en när spelarna krigar in i det sista och gör det väldigt bra, sen avgör de i matchens sista spark och då blir man såklart besviken. Vad man tar med sig är att vi måste arbeta på att fokusera hela 90 minuterna av en match och de stunderna av matchen där vi kunde spela vårt spel och göra det bra. Man ska inte glömma bort att tysk fotboll i allmänhet är väldigt bra, Hannover har ju plockat poäng av både Dortmund och Schalke i höst och de slog Real Madrid och Arsenal i veckans Champions League.

Delar av er taktik i förra matchen var defensiven före offensiven, åtminstone på höger kanten, hur tänker ni mot Gais där? Kan man få se David Accam på högerkanten istället?

Det är nog mest troligt att ni kommer att få se David Accam från start på högerkanten.

Enligt HIF.se så kommer vi få se den unge mittbacken Jesper Björkman göra sin debut idag. Kan du inte berätta lite mer om honom som spelare?

Det är en egen produkt som är väldigt duktig, trygg i sig själv och på träningar med oss så är han väldigt fokuserad. Jag är helt övertygad om att han kommer att göra bra ifrån sig.

Är där några andra förändringar ni kommer att göra, det pratas om att ”lufta truppen”

Det är vissa spelare som har spelat mycket så det kommer att bli några förändringar, de har förstås ingenting att göra med dagens motstånd men vi har en bred trupp och där är många spelare som vill kliva in.

Vad kan vi förvänta oss att se av er i eftermiddag?

Den intensiteten och spelet som vi hade i de bästa stunderna mot Hannover måste vi få med oss in i den här matchen, vårt eget spel och vår rörelse när vi för spelet ska sitta där.

Slutligen, det är tre poäng som gäller!

Ja, det vet du om.