Inför Falkenberg-HIF med Adil Kizil “Våra prestationer har stegrat hela tiden”

200224 Chefsscout Adil Kizil under en träning med Helsingborg under ett träningsläger den 24 februari 2020 i Ayia Napa. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92455

Tre raka matcher utan förlust, mot tuffa motstånd dessutom, har gett förtroende och hopp för säsongen. Den senaste poängen gjorde att man lämnade jumboplatsen och fick mer kontakt med resten av tabellen, och ikväll väntar ännu en match då HIF möter nyblivna jumbon Falkenberg på bortaplan. En seger ikväll skulle med lite flyt kunna ta Helsingborg ovanför kvalstrecket och ge me arbetsro att bygga vidare på. Vi tog som vanligt ett snack med HIF:s chefsscout Adil Kizil inför matchen.

Vad tar ni med er från förra matchen mot IFK Göteborg?

Prestationsmässigt var vi egentligen inte där vi ville vara. Vi hade inte samma energi som tidigare, varken i offensiven eller defensiven. Trots det var fortfarande tillräckligt bra på något sätt då vi jobbade oss in i matchen och till slut fick den utdelning som vi förtjänade. Det har varit en skillnad på senare tid jämfört med de tidigare matcherna i år då vi fick skral utdelning trots helt okej prestationer.

Hur ser skadeläget ut?

Det är på bättringsvägen. Vi har folk som är nära att vara tillbaka, några som är tillbaka och framförallt inga nya skador vilket gör att vi kan fortsätta jobba på utan att hela tiden få bakslag.

Nu väntar bottenmöte mot Falkenberg och hittills har ni lyckats bättre mot förmodade topplag än de lite mindre lagen. Hur ska ni ändra på det och ta mer poäng av de mindre lagen också?

Vi tror inte det handlar så mycket om att lagen vi mött varit bättre eller sämre utan mer om att våra prestationer har stegrat hela tiden. Sedan har tajmingen blivit sådan att vi mött förmodade topplag just som vi började få till det. Samtidigt är det klart att vi behöver utveckla vårt eget spel när vi möter lag som backar hem lite mer till skillnad från topplag som inte gör det på samma sätt, men det tycker vi också att vi har gjort och det hoppas vi att vi fortsätter att göra.

Tankar om Falkenbergs FF och kvällens match?

Det är ett starkt hemmalag som har mycket energi och är jobbiga att möta. De har spelat med i stort sett samma lag och tränare i ett antal år nu vilket har gjort att alla är bekväma med sättet att jobba på. Framförallt fokuserar vi mest på oss själva dock och vi känner oss starka. Tittar man på statistiken de senaste tre matcherna har vi varit bättre i andra halvlek då vi under de sista 45 gjort fler mål än motståndaren mot både Djurgården, AIK och Göteborg. Det är en styrka i sig och tyder på att vi stegrat fysiskt vilket känns skönt, men det är klart att det blir en tuff match ikväll mot en annorlunda motståndare jämfört med senaste tiden.