Inför Akropolis-HIF med Giannis Christopoulos: “Vi har några taktiska idéer vi kan använda mot Helsingborg”

210809 Akropolis tränare Giannis Christopoulos under fotbollsmatchen i Superettan mellan Västerås SK och Akropolis den 9 augusti 2021 i Västerås. Foto: Simon Hastegård / BILDBYRÅN / kod SH / SH0137

Akropolis slogs med 1-0 på Olympia tidigare i somras, och står för motståndet på bortaplan när säsongen nu vänder. Vi på AOH tog kontakt med Akropolis huvudtränare Giannis Christopoulos inför matchen.

Du tränade flera lag i Europa innan du kom till Sverige och Akropolis. Hur upplevde du den tiden?

Jag har jobbat i främst Grekland, men även i Cypern och Ukraina under olika sejourer fram till nu. I Grekland är fotbollen annorlunda jämfört med i Sverige på olika sätt, bland annat gällande hur klubbarna ser ut och fungerar men även hur fotbollen rent tekniskt ser ut. Den grekiska är mer organiserad i försvarsspelet och har mer fantasi i anfallsspelet, medan den svenska är mer lik den engelska med mycket disciplin, omställningsspel och starka dueller.

Hur gick det sedan till när du kom till Sverige och Akropolis?

Jag blev uppringd av Akropolis, och jag kände att det var intressant för mig att ta över som tränare i ett nytt land. Sverige är ett vackert land och har fotbollsmässigt ett utav de bästa marknadsfönstren i Europeisk fotboll, bakom de fem stora och ett par länder till. Så det var en spännande möjlighet att uppleva nya saker i livet och smaka på europeisk fotboll.

Vad anser du om ditt lags säsong hittills?

Jag var inte i Akropolis i början av detta året, utan kom först i slutet av juni. Efter att ha lämnat förra året ville klubben ha tillbaka mig för att rädda kontraktet i Superettan, och jag älskar klubben så jag valde att återvända direkt.

Det har såklart varit ett svårt år med många svårigheter och det är inte lätt att ändra saker och ting, men jag tror på min trupp och att vi kan vända det. Vi försöker bygga vårt spel, vara mer kompakta, mer smarta i vår taktik samt spela med mer hjärta. Vi vill vara som en enda stor familj, precis som förra året då vi kom på femte plats.

Vad tog ni för lärdomar av ert förra möte med HIF, och hur kan ni använda det under lördagens match?

Vi försökte men fick inte med oss något resultat från Olympia i den förra matchen mellan lagen. Nu har mina spelare dock mer självförtroende, och självklart har vi några taktiska idéer som vi kan använda mot Helsingborg och skapa problem för dem i returmatchen.

Sedan är fotboll alltid fotboll. Man kan organisera bäst man vill men när matchen väl kommer kan allt ändras, men det är klart att vi tror på oss själva och att vi kan få med oss ett bra resultat på lördag.

För intervjun i sin helhet, gå in och lyssna på det senaste avsnittet av AOH-podden!

Stöd oss på Patreon så vi kan fortsätta vår bevakning av världens finaste förening!