HIFare i världen

Då var det dags att se hur det går för några av våra gamla HIFare i deras nuvarande lag. Nedan följer en kortare summering av insatserna under helgen.

Rasmus Jönsson säsong är över och även hans tid i Odense. Rasmus befann sig på Olympia när HIF besegrade Örgryte och ordförande Azelius sade i en intervju, i Helsingborgs Dagblad, att ny kraft ska läggas på att försöka värva Viken-sonen. Det verkar vara HIFs ekonomi som får avgöra huruvida Rasmus kommer hem.

Markus Holgersson fick se matchen från bänken när hans Lorca förlorade mot Real Valladolid med 1-5. Två matcher återstår av säsongen och Lorca har inget att spela för utan kommer att åka ur Segunda division i Spanien. ”Holger” har även han gjort en intervju med Helsingborgs dagblad där sagt att han vill återvända hem till Norden.

Edwin Gyimahs Bidvest säsong är över.

Andreas Granqvists Krasnodar säsong är över och därmed har ”Granen” kommit hem till Sverige. Inför matchen mot Örgryte deltog han på träning med HIF

Suprise Ralanis och Matthew Rusikes Cape Town City FC har spelat sin sista match för säsongen.

Abdul Khalili och hans Genclerbirigi vann säsongens sista match mot Bursaspor med 1-0 men matchen var betydelselös då det redan stod klart att laget åker ur turkiska högstaligan. ”Abbe” har i en intervju med Fotbollskanalen sagt att han vill lämna efter degraderingen men inte till Sverige då han tycker han utvecklas mer utomlands. Att lämna för en ny klubb i turkiska högstaligan är ett alternativ.

Loret Sadikus Kasimpasa förlorade den sista, betydelselösa, matchen mot Basaksehir med 2-3 trots ledning med 2-0. Loret startade och spelade 79 minuter. Kasimpasa slutar 8:a i ligan.

Olafur Skulason satt på bänken när hans Karabükspor avslutade säsongen med att förlora med 0-3 mot Trabzonspor. ”Skula” var inte med i truppen. Laget har dock varit klara för nedflyttning ett längre tag efter att bara ha plockat 12 poäng på 34 matcher. Islänningens silly season blir intressant att följa.

Atiba Hutchinsons Besiktas vann den sista matchen mot Sivasspor med 5-1, Atiba deltog inte på grund av skada, och slutade 4:a i ligan vilket innebär kval till Europa League.

Lalawele Atakora och hans Adana Demirspor har spelat sin sista match för säsongen. Adana slutade på en 13:e plats.

May Mahlangu och hans Dinamo Bukarest vann mot CS Concordia Chiajna med 4-0. May spelade hela matchen och laget ligger etta i den rumänska ligan.

Alexander Kacaniklics Nantes vann den sista matchen för säsongen, mot Strasbourg, med 1-0 och laget slutade på en niondeplats. Alexander satt på bänken matchen igenom och har haft svårt att ta en plats i elvan. Återstår nu att se om han väljer att lämna det franska laget.

Ema Boatengs LA Galaxy vann nattens match mot Montreal. Ema fick börja på bänken men kom in i den 64:e minuten och assisterade till Galaxys vinstmål. En imponerande bedrift då laget var en man mindre sedan Zlatan Ibrahimovic fått rött kort efter att ha slagit en motspelare.

Jörgen Skjelvik som även han spelar i LA Galaxy spelade hela matchen som mittback.

Alejandro Bedoyas och David Accams Philadephia vann med 4-1 mot Real Salt Lake. Bedoya spelade hela matchen medan Accam startade på bänken och blev inbytt i den 79:e minuten

Foto: Bjarki Tordarson

Emil Krafth och hans Bologna förlorade med 0-1 mot Udinese i säsongens sista match och Krafth satt hela matchen på bänken. Även Emils silly season kan bli intressant att följa då han har fått knapert med speltid även om han i januari-fönstret sade att han inte ville lämna. Har detta ändrats under våren?

McDonald Mariga fanns inte med i truppen när hans Real Oviedo vann med 2-1 mot Sevilla Atletico. Real Oviedo har bara en poäng upp till sjätteplatsen vilket innebär uppflyttningskvalsserie mot lag 3, 4 och 5 med två matcher kvar.

Jere Uronen var inte med i truppen när hans Genk vann säsongens sista match mot Anderlecht med 2-1. Laget slutade 5:a och missade fjärdeplatsen med en poäng, en plats som inneburit kval till Europa League. Herr Uronens fokus ligger, i dagsläget, åt ett annat håll då han, i veckan, blev pappa för första gången.

Alexander Gerndt spelade hela matchen, och drog på sig ett gult kort, när hans Lugano spelade 1-1 mot Zürich i säsongens sista match. Lugano slutade 8:a i ligan.

Victor Palsson var skadad och spelade inte säsongens sista match mot Lugano. Zürich slutade 4:a vilket innebär kval till Europa League. På söndag väntar cupfinal mot BSC Young Boys, förhoppningsvis är Victor tillgänglig för spel då.

Alfred Finnbogason och hans Augsburgs säsong är slut och laget slutade på en 12:e plats.

Arka Gdnya förlorade säsongens sista match mot Slask Wroclaw med 0-1. Fredrik Helstrup spelade hela matchen för sitt Arka. Polen har slutspelsserier och i den lägre slutade Arka 4:a.

Tomer Chencinski startade när hans Shamrock spelade 0-0 mot Sligo Rovers. Shamrock ligger 6:a efter 18 matcher på 23 poäng.

Joseph Baffo och hans Eintracht Braunschweig åkte ur Zweite Bundesliga. Ytterligare en före detta HIF-spelare vars tranferfönster blir intressant att följa. Han har i intervju sagt att han inte bestämt sig för hur hans framtid ska se ut.

Andreas Linde vaktade målet när hans Molde förlorade gårdagens match mot Ranheim med 1-3. Efter en fin säsongsinledning för Molde har det nu gått sämre och laget ligger för närvarade på en åttondeplats efter 11 matcher och samlat ihop 17 poäng.

Rafael Porcellis EC Sao José vann mot Mogo Mirim med 2-1, Porcellis fann inte med i truppen. EC Sao José toppar sin regionala grupp, en av sjutton stycken, i brasilianska Serie D.

Tarmo Neemolo fick spela de första 70 minuterna när hans Paide Linnameeskond spelade 1-1 mot Viljandi Jk Tulevik. Tarmo gjorde Paides mål och laget parkerar nu på en sjätteplats efter 14 matcher och 14 poäng.