För någon vecka sedan fick HIF-vännerna en ny ordförande. AOHs Roland Nordqvist satte sig ner med nyvalde Krister Rignell för en pratstund

1952 bildades Supporterklubben HIF-vännerna. Året därpå föddes Krister Rignell. I år blev han ordförande, efter fem år som vice. En av de viktigaste uppgifterna som han ser framför sig är att sänka medelåldern bland medlemmarna. Även om den allra viktigaste givetvis är att dra in pengar till klubben och då främst ungdomsverksamheten.

Krister är smålänning till börden men blev tidigt HIF-supporter. Hans styvfar kände legendariske Inge Danielsson och när Krister 1968 fick en fotboll av Inge var lyckan fullkomlig.

Två år senare flyttade han till Helsingborg och började som 17-åring jobba på Sporta. Han fick då frågan om vilka hans ambitioner var.

– När jag fyller 30 år ska jag äga företaget, förklarade den självsäkre ynglingen.

Hans ambition förverkligades. Via InterSport knöts kontakterna med HIF och under 27 år var sportaffären huvudleverantör av kläder och merchandise till klubben.

Även om Krister främst är affärsman är han samtidigt en idéspruta av rang och han var den som designade Nikes succésko Tennis classic i början av 1980-talet. Men han jobbade även med andra märken.

– När VM gick i Italien 1990 hade jag designat fyra av Diadoras skomodeller, minns han.

I år ställs HIF-vännerna, liksom alla andra, inför tuffare utmaningar än vanligt. En av supporterföreningens främsta inkomstkällor är HIF-lotten. Normalt säljs de allra flesta i samband med matcher men det fungerar ju inte i år. Därför gjorde man ett försök att sälja dem digital, men det var inte Lotteriinspektionen med på.

– Nu har jag en plan B, som vi ska snacka om när styrelsen möts tisdagen den 14 juli, berättar Krister. Vi får väl se om vi kan få inspektionens godkännande.

Förra året slogs försäljningsrekord med 40 000 sålda lotter. 

– Vi lämnar normalt över mellan 200 000 och 300 000 kr till HIF per år. Sedan starten har det blivit ca tre miljoner.

Årets motgångar har inte satt ner modet på HIF-vännerna. Tvärtom.

– Jag känner att alla är motiverade för att stödja klubben. Både män och kvinnor. Vårt problem i vännerna är att medelåldern är ganska hög och tyvärr tappar vi en del, som går bort. Det är därför viktigt att vi kan fylla på med yngre.

Ett sätt att nå nya målgrupper är att vara aktiva på sociala medier. Förra hösten kraschade vännernas  hemsida och uppdateringarna har därför inte blivit av men det är nu på gång. Dessutom har vännerna börjat visa sig mer frekvent på Facebook.

Krister är även engagerad i Mjölkkossan.

Men allt handlar inte om fotboll. Ett annat stort intresse är speedway och där är Lejonen Gislaved klubben i hans hjärta. Dessutom klappar hjärtat på bandy där moderklubben Tranås Bois får besök ibland.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: