HIF-Öster: ”Seger i genrepet”

210403 Helsingborgs Andreas Granqvist under träningsmatchen i fotboll mellan Helsingborg och Öster den 3 april 2021 i Helsingborg. Foto: Krister Andersson / BILDBYRÅN / COP 147 / KA0079

Jörgen Lennartsson fick den seger han ville ha i genrepet mot Öster. En 2-1-seger efter mål av Rasmus Jönsson och Wilhelm Loeper var han nog ganska nöjd med.

I och med segern lär startelvan mot Sundsvall bli nästan identisk med dagens. Enda bytet blir förmodligen att Brandur Henriksson tar tillbaka sin plats på mittfältet.

Granen  visade att han höll för en timma och det räckte mot  Öster. Rasmus fick göra mål liksom Loeper. Lindegaard kändes inte helt säker i ett par lägen men är nog given ändå. Kreida mattades av i andra halvlek men jobbade bra i första.

HIF ställde upp med Anders Lindegaard i mål, backlinjen bestod av Andreas Landgren, Ravy Tsouka, Andreas Granqvist och Bödvar Bödvarsson. På mittfältet fanns Wilhelm Loeper, Vladislav Kreida, Rasmus Jönsson , Viktor Lundberg och Max Svensson och längst fram Anthony van den Hurk.

Öster  startade bäst och fick i fjärde minuten matchens första hörna och det blev farligt direkt sedan Lindegaard schabblat, vilket ledde till ett skott i ribban. HIF ställde sedan om snabbt men det rann ut i sanden.

I nionde minuten fick HIF en frispark i bra läge. Kreida hittade Rasmus skalle och därmed tog hemmalaget lednigen. En  mycket bra slagen frispark och härligt för Rasmus att få göra mål. Det kom dock väldigt överraskande eftersom Öster haft det mesta spelet innan. Men målet gav HIF energi och ett par minuter senare fick HIF en ny frispark någon meter utanför straffområdeslinjen. Max Svensson drog till direkt men bollen smet över ribban.

I 26e minuten skapade Öster en farlighet som resulterade i en hörna. Där var James Keane framme och nickade precis utanför krysset. Lite dålig markering av HIF-försvaret i det läget. Veteranen Keane smällde på rejält i närkamperna redan från start och ställde till med en del bekymmer för hemmaförsvaret. Han hade flera dueller med Granqvist.

I 30e minuten fick Viktor Lundberg  en armbågade som däckade honom.  Jörgen valde att ta det säkra först och bytte ut Lundberg. In kom istället Adam Kaied.

Öster tog över allt mer av spelet och skapade betydligt mer än HIF. Men i 36e minuten drog Bödvar iväg på kanten och fick till ett inlägg, som tyvärr inte resulterade.

I 38e minuten fick Öster en frispark i mycket bra läge, strax utanför målområdet och Nicolas Mortensen drog den rakt in i första krysset. Lindegaard hann knappt reagera. Östers kvittering var definitivt välförtjänt, sett till spelet.

I 43 minuten fick HIF sin första hörna och den resulterade i ännu en. Men av den blev inget.

210403 Helsingborgs Wilhelm Loeper gör 2-1 under träningsmatchen i fotboll mellan Helsingborg och Öster den 3 april 2021 i Helsingborg.
Foto: Krister Andersson / BILDBYRÅN / COP 147 / KA0079

I paus gjorde gästerna hela fyra byten, vilket inte blev någon direkt succé i starten.

Bara två minuter in på andra halvlek tog HIF ledningen med 2-1. Wilhelm Loeper tråcklade sig fram på vänsterkanten och lyckades slå in bollen. Österförsvaret  hängde inte med i svängarna där.

Några minuter senare drog Loeper iväg på högerkanten och lyckades fixa en ny hörna till HIF. Den blev dock resultatlös.

Efter en timmas spel valde Lennartsson att byta mittfältsparet. Ut gick Granqvist och Tsouka och de ersattes av Charlie Weberg och Casper Widell. I 63e minuten glimtade Max Svensson till och spelade fram till van den Hurk, som dock togs rejält av en österförsvarare och därmed inte kom till skottläge.

I 72e minuten slet sig van den Hurk loss på egen hand och fick till ett skott, som dock gick några decimeter utanför Östermålvaktens högra stolpe.

Med dryga kvarten kvar kom Emil Hellman och Dennis Olsson in, som ersättare för Landgren och Max Svensson.  Mbo kom in och ersatte van den Hurk.

Spelet i andra halvlek sjönk rejält i kvalitet.  Möjligen beroende på alla byten. Med bara drygt 10 minuter kvar bytte Öster ytterligare några spelare.

Jörgen Lennartsson fick den seger han ville ha i genrepet och startelvan mot Sundsvall lär bli nästan samma som dagens. Enda bytet blir förmodligen att Brandur Henriksson tar tillbaka sin plats på mittfältet.

Nu har Jörgen och Mattias knappt tio dagar på sig att slipa på det sista men genrepet får betraktas som ett fall framåt.