HIF har fortfarande en lång väg att vandra

Över 2200 personer på Olympiafältet, strålande sol och ett avancemang i Svenska Cupen. Där hade ni gårdagens glädjeämne summerade i en enda mening! Vill man annars titta på gårdagens 1-1 tillställning, mot Halmstad, med lite mer kritiska ögon så behöver man kanske inte en hel mening utan där räcker snarare med ett enda ord – Oroligt!

Det är knappt en månad kvar till den Allsvenska premiären och HIF har nu varit igång under några månader sedan Henrik Larsson tog över rodret. Försäsongen har inneburit idel lovord med såväl offensivlusta som stabilitet – något som saknats under en lång period.

Efter lägret i Portugal så kastades HIF in i ett intensivt matchande som påbörjades förra helgen med ett möte med ett Division Ett lag. Västerås avfärdades ganska lätt och 4-0 segern var definitivt i underkant. I Onsdags lyftes vi så nivån en division när Syrianska kom till Olympiafältet och, kanske något oväntat, fick med sig en poäng hem till Södertälje.

Där finns fortfarande mycket att jobba på innan spelet sitter där det ska Foto:Samone Klinteberg
Där finns fortfarande mycket att jobba på innan spelet sitter där det ska
Foto:Samone Klinteberg

Igår var det så dags för det riktiga elddopet när Allsvenska Halmstad kom på besök. Hallänningarna har fått in en del spännande namn i truppen men samtidigt tappat spelare som Mikael Boman, Gudjon Baldvinsson, Kristinn Steindórsson, Richard Magyar, Oliver Silverholt och Johan Blomberg. Spelare som förra året bar fram laget till en 10:e plats. Det mest troliga är att Halmstad, denna säsongen, får sikta in sig på att undvika såväl nedflyttning som kval.

Vad säger det då om vårt eget HIF som hade uppenbara problem att hantera dagens motstånd? Visst hade hemmalaget både ett ribbskott och ett stolpskott men i ärlighetens namn så bör man nog sända en tanke till Stojan Lukic i HBK målet för hans usla insats på Jere Uronens strumprullare. För hade inte den bollen gått in så ställer jag mig tveksam till om HIF hade nått avancemang mot ett något mer strukturerat motståndarlag.

I går blev det väldigt tydligt att Henrik Larssons spelidé inte riktigt satt sig ännu. När man plötsligt ställdes mot ett lag som inte startade matchen med ett ”seriellt” underläge så blev det plötsligt väldigt uppenbart att man fortfarande har mycket att jobba på. Inte minst försvarsmässigt! Nu går man dock obesegrad genom sin grupp så självklart skall man inte vara för kritisk. Men hur kommer laget klara sig kommande helg när motståndet kan heta Malmö, Elfsborg eller Göteborg?

Martin Klinteberg BBL