HIF föll i sista hemmamatchen

Det sägs att motivation ofta slår klass, men ikväll stod gästerna för både motivationen och klassen. IFK hade allt att spela för och det syntes, i både spel, närkamper och fart, de vann rättvist på Olympia.

Innan matchen startade delade priset för “Årets HIF-are” ut och inte helt oväntat vad det David Accam som fick mottaga priset av klubbens ordförande, Claes Ohlsson, på innerplan. När matchen väl startade (avspark 19:05) var det med en väntad HIF-startelva, bortsett från målvaktspositionen där Andreas Linde fick förtroendet mellan stolparna då Pär Hansson var sjuk.

Foto: Samone Falkman

Det skulle bli en tuff allsvensk debut för målvakten då gästerna tog tag i taktpinnen från minut ett och la i högsta växeln omgående. Linde fick dock visa prov på både snabba reflexer och bra räddningar, i den sjunde minuten tog likväl gästerna ledningen efter en hörna som Jakob Johansson nickade och Linde räddade men returen gick ut till May Mahlangu som sköt upp bollen i nättaket.

Tretton minuter senare utökade gästerna efter att Lindström misslyckats med ett hemåtspel och Lasse Vibe kommer i en-mot-en läge med Linde, varpå han får bollen med sig förbi målvakten lite turligt och driver den ner till mållinjen innan han sköt in den. Resultatet stod sig halvleken ut och Mikael Stahre var förmodligen mer nöjd med sitt manskap än Roar Hansen var med sitt i halvtid.

MINIATYR 2
Förmodligen var det Christoffer Anderssons sista match på Olympia. Foto: Bjarki Tordarson

När andra halvlek skulle starta brände ett par personer av bengaler på södra och avsparken fördröjdes några minuter. Men när spelet väl kom igång tog det bara sju minuter innan Göteborgs vänsterytter Sören Rieks fick bollen till sig och drog till direkt i en snygg båge snett över Linde i HIF-målet, 0-3. En tung start där man hoppades Helsingborgarna skulle komma ut med nyfunnen energi.

Helsingborg försökte, men kom aldrig riktigt nära en reducering, Göteborg stängde igen bakåt och bevakade sin 3-0 ledning och gjorde det bra. Resultatet stod sig halvleken ut och det var tråkigt att sista hemmamatchen för året skulle sluta med en sådan blek insats, men lika skönt är det att snart få lägga den här säsongen till historien och börja se fram emot den kommande säsongen.

Slutresultat: 0-3 (0-2)

Gula kort: Pálsson

Startelva: Linde – Krafth, P. Larsson, Björkman, Uronen – Lindström (75), Pálsson, Mårtensson, C. Andersson (75) – Accam (82), Dahlberg

Avbytare: D. Andersson (mv), Johansson, Boateng (75), E.Andersson, Smárason (75), Simovic, J. Larsson (82)