Helstrup målskytt i Holland

150606 Helsingborgs Frederik Helstrup Jensen i matchen i allsvenskan mellan Helsingborg och tvidaberg i Helsingborg 6 juni 2015. Foto: Lennart MŒnsson / BILDBYRN / kod LM / 64773

Frederik Helstrup, som var i HIF mellan 2015 och 2017, spelade återigen en avgörande roll i Almere Citys senaste match i den holländska andradivisionen.

Frederik Helstrup har haft en minst sagt lyckad karriär i Holland, sedan han anlände till andradivisionslaget Almere City i somras efter att ha lämnat polska Arka Gdynia. Helstrup har spelat i 18 av de hittills 20 matcherna hans lag har spelat, och stått för en lång rad stabila insatser under tiden.

Igår kväll var det AZ Alkmaars reservlag, Jong AZ Alkmaar, som stod för motståndet i Almeres senaste match i den holländska andradivisionen. Helstrup startade i mittlåset och fick spela totalt 86 minuter innan han blev utbytt mot Daniel Breedijk. Almere City vann matchen med hela 5-2 efter mål av bland annat Helstrup. Den danske mittbacken nådde högst i luften och nickade in 1-0-målet redan i den nionde matchminuten. Det var 27-åringens andra mål för säsongen.

Gårdagens seger innebär att Almere City tar en tillfällig förstaplats i serien med hela 47 poäng på 20 matcher. SC Cambuur kan i och för sig återta serieledningen vid seger i deras nästa match, men med 18 matcher kvar av serien har Helstrups lag trots allt ett mycket bra utgångsläge för att kunna ta sig upp till den holländska högstaligan inför nästa säsong.

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!