Daniel Hafsteinsson: “Intrycket är väldigt positivt”

210114 Helsingborgs Daniel Hafsteinsson under en träning med Helsingborg den 14 januari 2021 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0001

Han kom på plats redan inför förra säsongen men i jakten på speltid återvände Daniel Hafsteinsson hem till Island. Nu är han tillbaka för att försöka ta en startplats. AOHs Anthony Thörn fick en pratstund med den 21-årige mittfältaren

Första träningen för året är avklarad, hur kändes kroppen där ute?

” – Det var okej, Jag har inte tränat på ett tag men det är kändes bra att vara ute igen.”

Under 2020 var 21-årige Daniel Hafsteinsson utlånad till Hafnarfjördur på Island. Där spelade han mer eller mindre regelbundet för sitt Isländska lag och fick dessutom chansen från start i Europa League-kval.

Du var utlånad förra året, fanns det något specifikt som du lärde dig under din tid på Island?

” – Jag vet inte om jag skulle säga att det handlade så mycket om att lära mig något specifikt. Jag fick chansen att spela för ett bra lag där borta, ett stort lag på Island som också vann mycket matcher. Men den största aspekten var ju såklart att spela mycket matcher och att hela tiden lära mig mer när jag gjorde det.”

Den unge mittfältaren från staden Akureyri med nästan 19 000 invånare på Island värvades till HIF säsongen 2019. Under sin debutsäsong fick han sparsamt med speltid. På frågan vilken aspekt i spelet han själv behöver utveckla håller han fram förmågan att anpassa sig till snabbheten i spelet som det absolut viktigaste.

Du hade lite speltid sist du var här, vad behöver du utveckla för att ta nästa steg som fotbollsspelare?

” – Givetvis snabbheten i spelet, det är lite det som är skillnaden här i Sverige jämfört på Island. Det är klart att det är det som är det viktigaste att utveckla, att bli snabbare. Det är mycket snabbheten i spelförståelsen som är en sak som jag måste utveckla, det skulle jag nog säga är det viktigaste.” Säger Hafsteinsson och en form av allvarhet på rösten infinner sig.

200214 Helsingborgs Daniel Hafsteinsson och Elfsborgs Deniz Hümmet under träningsmatchen i fotboll mellan Elfsborg och Helsingborg den 14 februari 2020 i Borås.
Foto: Jörgen Jarnberger / BILDBYRÅN / Cop 112

Hafsteinsson, som har många matcher med Isländska U21-Landslaget på sitt CV, har också viljan att bli en komplett central mittfältare.

Vilken sorts spelare vill du bli och vara där ute på planen?

” -Som en “Åtta”. En box till box mittfältare som kan både vara delaktig i anfallet och hjälpa laget defensivt, en spelare som springer väldigt mycket.”

Under vintern kom inte bara Daniel Hafsteinsson tillbaka genom dörrarna på Olympia utan även HIF:s nye tränare Jörgen Lennartsson och intrycket är positivt från den unge mittfältarens sida.

Ny tränare under vintern, vad är första intrycket av honom?

” – Bra. Jag tycker det är väldigt positivt. Jag tror han bygga ett väldigt bra lag det här året, så det känns väldigt bra att komma igång igen.”

På frågan om han har några personliga mål för säsongen håller han återigen fram Speltiden som något som är viktigt för honom och klubben.

Till sist, har du några personliga mål under säsongen?

Nä, ingenting nerskrivet eller så. Jag vill bara spela matcher. Förhoppningsvis resulterar det i något bra för laget också”. Säger den unge Islänningen med brett leende.

Kanske får också Daniel Hafsteinsson spela match i HIF Tröjan igen när HIF spelar årets första träningsmatch för året mot Torns IF den 30 Januari.

Min Twitter: AnthonyThrn