Helsingborgs IF förlorade seriepremiären mot Hammarby

200913 Helsingborgs Joseph Ceesay och Hammarbys Tim Söderström under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Hammarby och Helsingborg den 13 september 2020 i Stockholm. Foto: Johanna Lundberg / BILDBYRÅN / kod JL / JL0024

Helsingborg fick en tuff start på årets säsong i Allsvenskan. Att möta Hammarby på Tele2 Arena i Stockholm är alltid tufft, inte minst när det är den första matchen för säsongen. Laget hade dock modet uppe och kämpade bra under matchens 90 + 7 minuter, men lyckades trots detta inte att knipa vinsten.

Med tanke på att det var säsongens första ligamatch för båda lagen fick matchen en stor uppståndelse. Många fans var överlyckliga över att säsongen äntligen var igång, och det bokstavligen flockades människor till Tele2 Arena för att ta del av matchen.

Det gick även att betta på matchen, något som även är möjligt för de kommande matcherna i Allsvenskan. Med hjälp av Snabbare odds går det att satsa på allt från matchvinnare och bästa målgörare, till hörnor, vinnare i halvtid och mycket mer.

Det är tufft att spela borta mot Hammarby

Det är aldrig enkelt att spela mot det anrika laget Hammarby. De har alltid en farlig trupp och en riktigt bra fanskara, och det blir bara ännu värre när det gäller att spela på Hammarbys hemmaplan Tele2 Arena.

I den här matchen var det tydligt att Hammarby var det bättre laget. De pressade Helsingborg rejält under större delen av matchen, och kontrollerade bollinnehavet med ungefär 58%. De hade även 3 gånger så många skott, och satsade hela tiden ganska offensivt. Därmed är det inte särskilt konstigt att matchen slutade med förlust för grabbarna i Helsingborgs IF.

Vad som gjorde att det inte riktigt räckte till

Det är svårt att säga vad Helsingborg skulle kunna gjort annorlunda med tanke på den situation de befann sig i. Det är oerhört svårt att möta ett topplag på bortaplan, inte minst när det är premiär och mot Hammarby.

De kunde dock ha gjort något av följande för att minska klyftan mellan lagen:

● Satsat mer offensivt. Det var Hammarby som var det offensiva laget i den här matchen, vilket inte är särskilt konstigt med tanke på att de hade hemmaplan. Men Helsingborg kunde ha vunnit mycket på att efterlikna deras strategi.

● Slappnat av. Det var premiär på bortaplan. Känslorna sprudlade. Det är förståeligt att de var aningen stressade. Men om de hade lyckades slappna av kunde resultatet blivit helt annorlunda.

● Försökt att kontrollera bollinnehavet. Hammarby kontrollerade matchen på flera plan, t.ex. bollinnehavet. Det var de som gjorde att Helsingborg ständigt jobbade i uppförsbacke, och kunde därmed inte slappna av och spela fotboll på den nivå de är kapabla till.

Vad Helsingborgs IF bör tänka på under resterande säsong

Med tanke på att de endast har spelat en enda match är det svårt att säga om de behöver ändra på något eller inte. Men det är alltid bra att tänka på att ta det lugnt. Det hjälper inte att stressa eller jaga upp sig. De bör lita på att de är ett topplag i ligan, och kan ställa till med problem för vilket lag som helst.

De har även en stark offensiv som de måste satsa hårdare på. På så sätt kommer de att kunna skaka vilken backlinje som helst i Allsvenskan.