Hallå där Conny Rosén…

Det var på våren 2002 som han dök upp mellan stolparna. När HIF kontaktade Helsingborg Södra och efterfrågade en backup, till dåvarande målvakten Fredrik Larsson, så kunde självklart inte målisen från Mörarp tacka nej! Men att spela någon andrafiol var aldrig aktuellt för Conny Rosén som snabbt blev en favorit på Olympia.

Conny Rosén kan se tillbaka på en lång karriär mellan stolparna

Redan första säsongen fick Conny chansen då Fredrik Larssons rygg strulade. Året därpå inledde samme Larsson säsongen skakigt och Rosén klev fram och tog över förstaplatsen mellan stolparna. Att Conny kom från Division 2 märktes knappt och han växte snabbt in i den Allsvenska kostymen.

Inför 2004 års säsong var det ingen tvekan utan det var, den då, 33-årige Rosén som var uttalad förstemålvakt i truppen. Samtidigt vände Daniel Andersson hem till Bjuv efter spel i Skottland och HIF såg chansen att plocka in en rutinerad målvakt med erfarenhet från spel i Europa. Plötsligt stod Andersson mellan stolparna istället och i korridorerna stod ungtupparna Pär Hansson och Oscar Berglund och stampade. 2004 blev också Connys sista säsong i HIFs A-lag

En ung Pär Hansson stod och väntade på sin tur redan när Conny var I klubben
Foto: Bjarki Tordarson

Reaktionssnabb och spänstig var beskrivningen som följde med honom genom karriären och efter drygt 30 matcher i den röda tröjan så fortsatte karriären i såväl Ängelholm som Landskrona BoIS. Även om Rosén numera nått en ålder om 43 år så är det ju bara en siffra på ett papper. Så sent som 2012 var målvakten fortfarande aktiv på elitnivå – då som backup till Hampus Nilsson i Ängelholm.

Men nu är väl karriären ändå över – eller?

– Nja..jo det är den nog! Numera blir det bara några uppvisningsmatcher med HIFs veteranlag. Bla så brukar vi ju spela på HM (fd Nyårssaluten) varje år och då händer det att jag kliver in mellan stolparna.

– Annars har jag faktiskt inte spelat sedan jag gjorde två matcher i BoIS i samband med Peter Karlssons skadefrånvaro. Även om jag skrev på för Ängelholm (som backup under Matt Pzydrowskis frånvaro) så blev det inga matcher. Men nu är det definitivt slut inte minst pga att jag har ett trasigt knä osv.

Vad säger du annars om tiden i HIF?

– Det var en fantastisk tid i min fotbollskarriär. Då menar jag inte bara för fotbollens skull utan även väldigt lärorikt utanför planen. Jag kom till HIF rätt sent i karriären och nådde snabb framgång under de säsongerna jag var där. Dock var det oerhört turbulent vid sidan av planen – något som givetvis påverkade oss i truppen.

Turbulent – på vilket sätt?

– Det var Nanne (Bergstrand) som värvade mig till HIF på hösten 2001. När säsongen drog igång, året därpå, hade han fått sparken och ersatts av Sören Cratz. Sen kom ”det berömda ärevarvet på Söderstadion” så fick även han foten. Till slut kom Peter Swärdh in och skulle styra upp hela soppan.

Vad få kanske inte tänker på är att den dåvarande truppen faktiskt bidrog rejält till klubbens överlevnad.

– Det stämmer! Det var ju lite rörigt även utanför planen med ordförande som skiftades ut. Claes Johansson fick lämna och Stig-Inge (Fredin) kom in och även Kjell Jakobsson fanns med ett tag.

– Ekonomin i klubben var så dålig så vi levde faktiskt dag för dag med spelartruppen. Vi visste faktiskt inte om det skulle bli någon träning från ena dagen till den andra vilket givetvis var väldigt påfrestande.

– Tillslut bestämde vi spelare oss för att sänka lönerna och i samband med det så beviljades HIF ett lån från kommunen så att man kunde undvika konkurs och börja bygga upp klubben igen. Det var en tuff tid men absolut inget jag vill ha ogjort!

Antar att du har en del spännande historier från den tiden – något speciellt som fastnat?

– Haha – självklart har jag massor med historier och minnen men det mesta är hemligt. Skämt åsido – allt från träningsturneringar i Maspalomas till spel i Intertoto cupen mm. Vi hade så oerhört roligt och sammanhållningen blev ju extremt stark eftersom vi var i ett utsatt läge.

Hur kommer det sig att du lämnade HIF efter bara tre säsonger?

– Daniel Andersson plockades hem på sommaren 2004 och Oscar Berglund, som var andramålvakt bakom mig, var väl tilltänkt som en kommande förstemålvakt. Jag fick mindre speltid och var inte purung längre. Det kom faktiskt anbud från både Danmark och Norge men i samma veva så väntade vi vårt första barn och det kändes inte rätt att flytta på familjen.

Roar och Jeppe – två viktiga inslag I Connys karriär
Foto: Bjarki Tordarson

– Patrik Sundström var tränare i Gantofta vid den tiden och det blev istället att jag tog ett år i en lägre division innan Roar (Hansen) lockade mig till Ängelholm med en tjänst som målvaktstränare.

Har du koll på klubben idag?

– Eftersom jag självklart har ett stort fotbollsintresse så följer jag vad som skrivs i tidningarna. Har man dessutom spelat i klubben så har man en annan insyn och ett annat intresse att följa med i vad som händer. Dessutom är jag väldigt god vän med Jesper (Jansson) så det har varit svårt att undvika att INTE följa laget!

– Däremot blir det inte lika ofta som jag besöker Olympia. Numera åker jag dit när något av topplagen i Allsvenskan kommer på besök. Sen har jag ju inte direkt någon anknytning till laget längre. Den ende som är kvar i truppen från när jag spelade är Mattias Lindström – vilket i sig är helt fantastiskt!

Hur ser framtiden ut för Conny Rosén?

– Den ser ljus ut. Förutom mitt heltidsjobb så är jag fortfarande involverad inom fotbollen ute i Rydebäck där jag bor. Min dotter spelar i Fortuna FF och jag är en av tre tränare i deras lag. Sen håller jag i en del målvaktsträning i samma klubb och det räknar jag att jag fortsätter med! Sen har jag ju två barn till och deras aktiviteter så…livet rullar på i full fart även om spelarkarriären är över..eller..jo..det är den nog Hahaha!

Tack för en trevlig pratstund Conny! Lycka till framöver med allt du tar dig till!

Martin Klinteberg BBL

2 trackbacks/pingbacks