Gud (Alvaro) hörde Rolands bön – Vi vaknar som serieledare

5-0 (1-0)

Publik: 8483

Olympia, Helsingborg

Det är en fantastisk känsla i sig att vakna upp som serieledare, men det är en ännu skönare känsla att vara serieledare efter en 5-0 vinst på hemmaplan.

På klubbens initiativ var dagens avspark utsatt till samma tid som årtal klubben grundades, 1907. När domare Lerjeus blåste i pipan var det kallt och blåsigt inne på Olympia och den där särskilda fotbolls entusiasmen lyckades inte riktigt infinna sig. Spelet de första tio minuterna påverkade inte heller kroppsvärmen, men väl därefter skulle HIF:arna äta sig mer och mer in i matchen och temperaturen inombords höjas avsevärt.

När Helsingborgarna slog på takten hängde aldrig BK Häcken med, istället för att försöka hålla jämna steg bjöd de på en grinig tillställning och drog på sig både onödiga frisparkar samt två gula kort. Roar var lika aktiv på linjen som spelarna på planen och han skrek åt dem att behålla fokus, och fokus behöll dem. Man käkade upp sina motståndare totalt och utdelning skulle komma, om än en liten sådan i första halvlek.

Foto: Bjarki Tordarson

I den 29:e minuten rensar Häcken undan ett inlägg men glömmer sen att pressa Lindström som drar till bollen in mot Simovic som enkelt kan skarva in 1-0, helt rättvist. Efter målet kunde HIF spela ut lite mer, man hade mer tålamod och var mer bollförande än de inledande trettio minuterna. Att man hade ett bollinnehav på 63 % när man gick till halvleksvila förvånade ingen av de 8483 åskådarna.

Trots underläge var det Häcken som inledde starkast i den andra halvleken, HIF:arna var och andra sidan väldigt slarviga och ”gjorde Häcken bra”. Men HIF tog över mer och mer även om det var en öppen tillställning, vilket det förblev fram till den 63:e minuten då Erlends hörna damp ner framför Loret i straffområdet som enkelt kunde stöta in 2-0.

Efter Lorets mål tog HIF över totalt och Häcken ”klappade ihop”, där fanns ingenting att sätta emot och målgörandet skulle fortsätta, i den 71:e minuten gjorde Simovic sitt andra mål för kvällen. Krafth överlappade Lindström som släppte bollen på ytan till ytterbacken, Emil slår ett perfekt inlägg som når den långe anfallaren och 3-0 var ett faktum. Bara fem minuter senare fick David Accam skriva in sig i målprotokollet efter att han rusat ifrån på vänsterkanten i en omställning, dribblat av sin försvarare och lagt in 4-0 i bortre. Klassmål!

Foto: Bjarki Tordarson

Publiken bjöds på såväl skönspel och ett helt gäng artister – artister som andra lag bara får möjligheten att drömma om, den i särklass största artisten av dem alla var Alejandro Bedoya. I kvällens match visade han alla precis varför man bör förlänga med honom, han styrde och ställde och var en av de mest rörliga spelarna på planen. I den 88:e minuten hade han möjlighet att kröna sin egen insats med och göra 5-0 men han var helt osjälvisk och frispelade istället den inhoppande Alvaro Santos som kunde stöta in bollen i nätet.

Om en vecka kommer de regerande mästarna Elfsborg på besök, deras tränare Jörgen Lennartsson var på plats redan ikväll för att scouta motståndet, det vore kul att höra hans analys till spelarna på träningen imorgon.

Slutresultat: 5-0 (1-0)

Målskyttar: Simovic 2, Sadiku, Accam, Santos

Startelva: Hansson – Krafth, Sadiku, Larsson, Hanstveit – Lindström, Gashi, May, Accam – Simovic (78), Bedoya (87)

Avbytare: Danne, Atta (87), Alvaro (78), Edman, Baffo, Nordmark, Svensson

bbl_jimmy_fors

1 kommentar

1. Tror nog HIF vill förlänga men som vanligt numera äger spelaren initiativet i förhandlingarna, och sen är frågan om hur mycket man ska sträcka budgeten för en spelare (om än mycket viktig) – mest brådskande nu är om huruvida Bedoya blir uttagen till USA:s träningsmatcher mot Tyskland & Belgien, som av någon anledning ligger veckan före alla Europeiska lags matcher så han riskerar missa både MFF & Åtvid (är inte grejen med sådana organisationer som FIFA & UEFA att de ska samarbeta för minska riskerna för sådana här krockar??)