Glover flyttar hem till Australien

Det blev ingen fortsättning i Tottenham Hotspurs för vår fd målvakt Tom Glover. Efter fem år i England styr han nu åter skutan hem till Australien där han signat ett tvåårskontrakt med Melbourne City

Det var under våren, och i samband med Pär Hanssons efterhängsna skada, som HIF valde att låna in Tottenhams 21-årige reservmålvakt Tom Glover. Tiden i Helsingborgs blev ungefär lika framgångsrik som hans år i England dvs Glover noterades inte för en endaste A-lagsmatch. Men i jakten på speltid, och en hägrande OS-plats, så vänder målvakten nu hemåt till Australien. I hemlandet anses han, i dagsläget, vara en av de mest lovande målvakterna och nu hoppas Melbourne City att han skall kunna utveckla både sig själv och övriga målvakter i klubben framöver.

Glover anlände till Tottenham sommaren 2014. Initialt spelade han med klubbens U18-lag men flyttades upp, till U21-laget, redan i Oktober samma år. 2015/16 blev han bofast i U21-laget och ingick även, vid ett antal tillfälle, i A-lagets matchtrupper som backup till Hugo Lloris och Michel Vorm. Säsongen därpå medverkade han i 11 av lagets matcher i Premier League 2 och har även skrivit in sig i klubbens historieböcker genom att han, i samband med en match i Maj 2017, fick syna det röda kortet. Då matchen spelades på White Hart Lane och klubben fick lämna arenan 10 dagar senare (efter 118 år) så blev det förra HIF-lånet den sista spelaren, någonsin, som blev utvisad på WHL.

I HIF, som han lämnade i somras, gjorde han sig historisk då han nämligen var den första spelaren i klubben från Australien. I övrigt noterades han för några matcher i vårt U21-lag medan han, i A-laget, agerade backup till Kalle Joelsson.

Kontraktet med Melbourne lyder på två år och vi, på AOH, önskar Tom lycka till med sin nya utmaning

Foto: Anna Berg/HIF

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!