Fyra gamla HIFare på landslagsturné

170612 Helsingborgs Carl Johansson under fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Brommapojkarna den 12 juni 2017 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / Cop 178

När det svenska herrlandslaget ska iväg på den årliga januariturnén kommer ett flertal gamla HIF-spelare finnas med i truppen som reser till Algarve, Portugal den 2 januari.

Truppen till januariturnén brukar vara högst b-betonad, då många klubbar befinner sig mitt i seriespel och därmed inte vill släppa sina spelare på vad som i slutändan faktiskt bara är en vänskapsturnering. Oavsett så är det ett bra tillfälle för framförallt allsvenska spelare att få komma iväg med landslaget och visa upp sig.

Andreas Linde, till vardags i norska Molde, har en historik i Helsingborg och är en av tre målvakter som är uttagna i truppen. Målvakten har sedan han lämnade HIF för Molde 2015 bland annat tagit ett norskt ligaguld samt briljerat i Europaspel för sitt lag. I den norska högstadivisionen har det blivit 33 insläppta mål på 23 framträdanden för den numera 28-åriga målvakten, vars lag ligger på andra plats i serien.

160807 Sveriges målvakt Andreas Linde under fotbollsmatchen mellan Sverige och Nigeria den 7 augusti 2016 under OS i Manaus.
Foto: Daniel Stiller / Bildbyrån / kod DS / 59012

Utöver Linde är även Joseph Baffo, Carl Johansson och Moustafa Zeidan med i truppen. Baffo värvades till HIF från Värnamo redan som 17-åring och ett par lånesejourer åsido spenderade försvararen hela fem år i Skånes Stolthet, innan han gick till Halmstad BK inför säsongen 2014. Sedan dess har den numera 29 år gamla Joseph Baffo även gjort en sväng i Tyskland, innan han återvände till HBK inför säsongen 2020. I Halmstad har försvararen hittills gjort 27 framträdanden den här säsongen, i vad som varit ett av Allsvenskans bästa försvar.

150920, Fotboll, Zweite Bundesliga, Eintracht Braunschweig, Joseph Baffo: Joseph Baffo (Braunschweig)
Fussball, 2.Bundesliga, Eintracht Braunschweig – FC St. Pauli 0:0