HIF:s nya ledning måste bygga en klubb som alla Helsingborgare kan älska

Det pratas mycket om en nystart för HIF inför nästa års säsong i superettan. Så längt är allt väl, men det får verkligen inte bara bli tomma ord och luftslott den här gången. HIF har levt högt på sin trogna supporterskara, och på stödet från medborgarna och kommunalpolitikerna i Helsingborg i alla tider. I med och motgång såväl när laget har vunnit allsvenska guld, som när man rasade genom seriesystemet och spelade i lägre divisioner på 1980-talet, så har Helsingborgarna stöttat sitt HIF. Det har varit vårt skötebarn som alltid har haft en given plats i våra hjärtan.

Helsingborgarnas kärlek är HIF:s livsnerv och blodomlopp. Om klubben spelar för högt och utsätter den kärleken för alltför stora påfrestningar, så riskerar man att inleda sin egen dödskamp. Då har man börjat gräva sin egen grav. Jag kan bara hoppas att den nya styrelsen inser allvaret och har förmågan att hitta rätt strategi för att vända HIF-skutan som är på väg att förlisa, på rätt köl.

201025 Helsingborgs Anthony van den Hurk deppar under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Örebro och Helsingborg den 25 oktober 2020 i Örebro.
Foto: Johan Bernström / BILDBYRÅN / COP 119 / JB0020

I dagsläget när den nya styrelsen ännu inte är invald, när det är oklart vilka som ska jobba med organisationen, vem som blir tränare, och hur spelartruppen ser ut, känns det helt rätt att resonera kring hur HIF:s filosofi, fundament och vision måste se ut för att klubben ska överleva. I allt jag skrev under säsongen som gick, så var jag tydlig med att avvakta med de diskussionerna tills att årets allsvenska var färdigspelad, för att tränare och spelare skulle få arbetsro, så att de kunde fokusera helt på fotbollsbiten fram tills att “den feta damen sjöng”, och serien var slutspelad. Nu har hon sjungit färdigt så nu vill jag lyfta fram mina tankar kring vad HIF måste göra.

De som kommer att ha huvudansvaret för HIF under 2021 måste prata om mjuka värden som klubbkänsla, filosofi, psykologi och kärlek, men också konkreta faktiskt mätbara begrepp som kravbild, kompetens, spelmodell och målsättning. Steg ett i HIF:s nystart måste vara en styrelse som vågar jobba brett med en långsiktig strategi i botten. Vi kan tycka vad vi vill om Malmö FF, men deras modell är en bra förebild, för i Malmö älskar alla Malmöbor sitt MFF. Så måste det bli med HIF:s relation till Helsingborgarna. Ett nyckelord för HIF:s tillträdande styrelse måste vara transparens. För vi supportrar och medlemmar ställer inga jättehöga krav, men vi har rätt att kräva öppenhet och dialog av vår klubbledning.

Det är ingen mening att spekulera kring vem som blir ny huvudtränare. Men det som måste vara den personens ledstjärnor ska vara en tydlig spelide, en stark kravbild på spelarna, en satsning på unga talanger, och en fingertoppskänsla i laguttagning och byten vid matcherna. Vi behöver också en tränare som är  öppen utåt, och som har en stark analytisk och strategisk förmåga. I staben runt seniortruppen behövs det ett riktigt kompetent fysteam som vet hur man förebygger och behandlar skador, för att undvika årets förhållanden. Det behövs också en idrottspsykolog eller en mental coach, för är det något HIF-spelarna har haft problem med de senaste åren så är det att hantera mental press och att lyfta sig själva i motgång.

190106 Helsingborg Axel Sjöberg under semifinalen av fotbollsturneringen Nyårssaluten mellan Eskilsminne och Helsingborg den 6 januari 2019 i Helsingborg. Foto: Avdo Bilkanovic / BILDBYRÅN / Cop115.

Ett nödvändigt inslag i nysatsningen måste vara att utveckla de egna talangerna och ge dem speltid, samt att hitta unga “coming men” i närområdet. HIF är ganska bra på att utveckla unga spelare men man är usla på att behålla dem. Nu senast valde Ludvig Carlius att gå till Mjällby i stället för att skriva på ett A-lagskontrakt med HIF. Vi behöver inte fler äldre spelare som är på nedgång i karriären, och som ofta kommer hit mest för att trygga sin försörjning. HIF har också missat många talanger som vuxit upp i Helsingborgsregionen. I dagsläget ser vi flera Helsingborgare som spelar på högsta nivå i andra klubbar i landet, såsom Elias Andersson (Djurgården), Jesper Björkman (AFC Eskilstuna), Robin Book (Örebro), Jonathan Levi (IFK Norrköping), Axel Sjöberg (Hammarby), Filip Sjöberg (Dalkurd), Jon Birkfeldt (Varberg), Moustafa Zeidan (Jönköping södra)      och Calle Johansson (Falkenberg).

HIF måste synas ute i samhällslivet. Utveckla systemet med HIF-ambassadörer, där spelarna visar sig ute på skolor etc, bland barn och ungdomar. Bygg nära relationer till föreningslivet i hela norra Skåne, och i när-området i synnerhet.  Det är nödvändigt att man bygger en stark klubbkänsla hos alla i HIF:s organisation på alla nivåer. Utöver den rent fotbollsmässiga biten så måste den nya ledningen också jobba stenhårt med att göra HIF:s hemmamatcher till familjefester där folk i alla åldrar känner sig väkomna. Det är så man bygger upp Helsingborgarnas kärlek till sitt lag. Fördjupa samarbetet med supporterklubben Kärnan, så att de bl a förhindrar bengalbränningen som skrämmer bort barnfamiljer från Olympia. Utveckla också nya koncept med familjerabatter, speciella event för sponsorer m m. Där kan man lämpligtvis titta på hur Rögle jobbar. Man måste stärka HIF:s varumärke och PR-värde på längre sikt.

Sammanfattningsvis måste de som ska styra upp HIF:s nysatsning inse att det handlar om nu eller aldrig, för om man förlorar Helsingborgarnas kärlek, så har man börjat gräva sin egen grav. Bygg ett nytt fundament i klubben som håller på lång sikt, och hasta inte igenom kortsiktiga lösningar. Helsingborgarna behöver få se ett HIF som de kan älska för alltid.

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!

 

 

Föregående inlägg Fler förändringar i ledarstaben
Nästa inlägg AOH summerar Oktober

En tanke på “Fuchs: -“HIF måste vinna tillbaka Helsingborgarnas kärlek”

  1. Jättebra skrivet. Förändringen måste börja högst upp, d v s i styrelsen. HIF måste synas mycket mer i staden och i närområdet för att markera sin närvaro, både bland sponsorerna, blivande spelare och framtida och nuvarande publik.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: