Fler förändringar i ledarstaben

201019 Helsingborgs assisterande tränare Thomas Gabrielsson under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Helsingborg och Häcken den 19 oktober 2020 i Helsingborg. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / PA0083

För några veckor sedan stod det klart att Olof Mellberg inte följer med HIF ner i Superettan. Idag kom beskedet att även andretränaren, Thomas Gabrielsson, lämnar klubben men i hans fall handlar det om ett nytt uppdrag.

Kontraktet sträcker sig egentligen över nästa säsong men när Sandviken lockade med en roll, modell större, så väljer assisterande tränare Thomas Gabrielsson att bryta avtalet i förtid. I Division 1-klubben får han nämligen en nyckelroll då han blir såväl Sportchef, Akademichef och huvudtränare. Därmed blev sejouren, i HIF, enbart ettårig.

Thomas Gabrielsson inledde både sin spelar- och tränarkarriär i Schweiz, där han är född och uppväxt. Efter 14 år som tränare flyttade han i januari 2015 till Sverige för att träna Västerås SK:s U19-lag. Därefter var han assisterande tränare för A-laget i Division 1 i två och en halv säsong innan han tog över som huvudtränare 2018. Han ledde VSK till serieseger i Division 1 och sedermera en tiondeplats i Superettan 2019.

Vi på AOH önskar Thomas lycka till med sitt nya uppdrag

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!