Finnbogason – “Självklart följer jag hur det går för Helsingborg”

Augsburgs isländske anfallsstjärna, Alfred Finnbogason, i en exklusiv intervju med SvenskaFans.com om varför Bundesliga är hans favoritliga, sin relation till Helsingborgs IF och varför Lars Lagerbäck är större än presidenten på Island.

Strax nordväst om München hittar vi i tyska mått mätt ”lilla” Augsburg – vars största fotbollsförening sedan sex år tillbaka huserar i Bundesliga. Mot alla odds har klubben lyckats hålla sig kvar i den tyska fotbollens finrum, och för inte mer än två år sedan spelade man i Europa League där man tog sig vidare till sextondelsfinal mot det senare finallaget Liverpool.

De senaste säsongerna har dock varit kärva och hotet om nedflyttning har ständigt funnits runt hörnet. Inför årets säsong var det rekordmånga som tippade att Augsburg kommer åka ur Bundesliga och det var en allt annat än flygande start man fick i lördagens premiär när man gick på pumpen borta mot den förmodade bottenkonkurrenten Hamburger SV.

Efteråt träffade undertecknad lagets isländske anfallsstjärna, Alfred Finnbogason, i den mixade zonen – som resultatet till trots känner sig hoppfull.
– Naturligtvis är det en besvikelse att vi förlorar. Vi dominerar mer eller mindre hela matchen bortsett från deras första tio minuter. Det enda vi inte gjorde var mål, så det måste vi jobba på. Men absolut finns det positiva saker att ta med sig.

Känner du dig nöjd med lagprestationen?
– Jag måste säga att det inte är ofta du är nöjd efter en förlust, men på det sättet vi spelade i dag där vi dominerar på bortaplan mot Hamburg är jag ändå det. De försökte bara med långbollar och kontringar hela tiden men lyckas sällan, så det visar att vi gör något rätt. Men vi saknade inläggen och passningarna som ska leda till målchanser, så det är något vi måste arbeta på under veckan.

Hur ser du på din egen insats?
– Den var väl okej. Jag försökte skapa målchanser men fick inte så mycket att jobba med. Jag väntade hela tiden på att få bollen så att jag kunde försöka skapa något, men det var inte ofta den nådde fram.

Den 28-årige anfallaren har varit en del av Augsburg sedan i februari förra året och är en av lagets viktigaste spelare – om inte den viktigaste. Det är han som förväntas göra målen och pressen är således stor på honom, vilket han är van vid.
– Jag sätter alltid press på mig själv att göra mål och har gjort det i varje lag jag spelat för, så det här är inget nytt för mig. När du spelar som anfallare för ett lag som Augsburg måste du jobba hårt och försöka hjälpa laget så mycket som möjligt. Egentligen är det bara en bonus om du gör mål, men jag hoppas givetvis snart få göra det.

Snacket om att Augsburg väntas degraderas är inget islänningen lägger någon större vikt vid, utan menar på att laget är väl medvetna om att en tuff säsong väntar.
– Varje säsong är det samma visa om att vi är favoriter till att åka ut. I de flesta matcherna är vi underdogs och det är en situation vi är medvetna om, speciellt nu när två starka lag i Stuttgart och Hannover kommit upp. Så det kommer bli en väldigt tuff säsong och vi måste vinna matcher som den i dag, och det kommer vi göra också.

Under sin karriär har han spelat i bland annat Belgien, Holland, Spanien och på Grekland. Ändå håller han Bundesliga som sin personliga favoritliga och menar på att tiden i Tyskland varit hans bästa i karriären.
– Jag älskar verkligen Bundesliga. Fotbollen är världsklass här och atmosfären likaså. I många bortamatcher spelar vi inför 50–60 000 åskådare, vilket är helt otroligt. Jag gillar verkligen allt med landet och fotbollen, det passar mig riktigt bra. Jag har erfarenheter från många andra ligor, men det är i Bundesliga jag verkligen trivs bäst och känner mig mest hemma i. Tempot är högt med många tuffa dueller, så det är en fantastisk liga att spela i.

Förutom Bundesliga och La Liga har Finnbogason även spelat i Allsvenskan då han under fem månader 2012 representerade Helsingborgs IF. Trots att det är fem år sedan dess håller han fortfarande koll på hur det går för sin gamla klubb.
– Självklart följer jag hur det går för Helsingborg. Jag har fortfarande många bra vänner där, som Christoffer Andersson, Erik Edam och Mattias Lindström som jag emellanåt pratar med. Jag hoppas verkligen de snart återvänder dit de hör hemma.

Om du ska jämföra Allsvenskan med Bundesliga, vad finns det då att säga?
– Det är en svår fråga. Det var längesedan jag spelade där och mycket har hunnit förändras både i ligan och i Helsingborg. Här är det mer tempo och mer kraftfulla spelare. Du måste kämpa och springa mycket mer här, så det är väl de största skillnaderna. Men det är samma sak om du jämför till exempel den holländska ligan med Bundesliga. Det är stora skillnader.

Under förra sommaren var Finnbogason en del av det Island som skördade enorma framgångar under EM i Frankrike. Förbundskapten Lars Lagerbäck hyllades till skyarna efteråt, och anfallaren är inte förvånad varför.
– Han är större än presidenten på Island. Han har fått ett väldigt bra rykte, men jag tycker det är normalt när man som utländsk tränare når sådana framgångar med ett så litet land som Island. Aldrig tidigare har Island varit så bra som under hans ledning, så han förtjänar sin höga status.

Är han den bäste tränaren du någonsin haft?
– Svårt att säga. Alla tränare är olika och jag har haft många bra, men absolut skulle jag vilja säga att han är en av de bästa.

“Filip Wollin är en 24-årig frilansjournalist uppväxt i Ystad med fäbless för tysk fotboll. Lever sedan ett år tillbaka som digital nomad med Berlin som nuvarande hemstad. Skriver huvudsakligen på SvenskaFans.com i egenskap av centralredaktör och hörs varje vecka i Bundesligapodden – enda svenska podcasten som behandlar den tyska fotbollen.”