Europakollen – Olafur Skulason

Efter senaste gången som Allt Om HIF var i kontakt med Olafur Skulason angående Europakollen, har Skulason bland annat mött Liverpoolspelaren Daniel Aggers kusin, Nicolaj Agger, i Sönderjyskes match mot Bröndby . Skulason är även väldigt glad över Sönderjyskes nuvarande tabellposition och hans egen insats i de senaste matcherna. Häng med!

Olafur Skulason och hans Sönderjyske har spelat tre matcher sedan förra Europakollen, och han tycker att lagets insatser har varit mycket bra. I den första matchen mötte Sönderjyske Bröndby (förlust, 0-2).

– Vi spelade en bra match mot Bröndby och jag tycker at vi förtjänade mer från den matchen. Vi hade många chanser till att göra 1-1, men lyckades tyvärr inte. Bröndby stängde matchen med en kontring i den 92:a minuten.

I Bröndby spelar Liverpool-spelaren, Daniel Aggers kusin, Nicolaj Agger.

– Han har precis tagit en regelbunden startplats i Bröndby och det var första gången som jag har spelat mot honom från start. Han verkar vara en spelare som kan nå långt. Men jag har inte sett så mycket av honom, så det är svårt att säga, säger Skulason.

I den andra matchen stod FC Midtjylland för motståndet och Sönderjyske vann med 2-1.

– Matchen var väldig bra och underhållande och det var otroligt viktigt och fantastiskt att ta tre poäng.

I Sönderjyskes senaste match mötte laget FC Randers på bortaplan. Matchen var, till skillnad mot matchen mot FC Midtjylland, en ganska tråkig match, enligt Skulason. Randers FC- Sönderjyske slutade 0-0.

– Matchen mot Randers var troligtvis vår sämsta hittills, speciellt första halvlek. Men vi är glada för att ha tagit en poäng i en match som vi inte presterade så bra.

Skulason tycker att det har gått väldigt bra för honom individuellt sett i dessa matcher. Han är glad för det, men han är än mer glad över lagets prestation.

– Vi ligger överraskande på en femteplats. Det är fantastiskt. Men det är fortfarande väldigt jämnt. Vi har åtta poäng ner til strecket och det är fortfarande vårt mål att ligga över det när säsongen är slut.

Om en månad deltar Olafur Skulason i Europakollen igen. Fram tills dess så ska Sönderjyske spela mot FC Nordsjälland (10 april, hemma), AC Horsens (17 april, borta), Silkeborg (21 april, borta), OB Odense (25 april, hemma) och det största laget av dem alla i den danska SAS-ligan, FC Köpenhamn (1 maj, borta på Parken).

– Det är väldigt viktiga matcher, speciellt de tre första. Vi möter lag som ligger runt oss i tabellen. De två andra matcherna (OB Odense och FC Köpenhamn) är väldigt tuffa matcher. Men vi har tidigare gjort det bra mot lag som ligger i toppen och det får vi fortsätta med, säger Skulason.

HIF startade ju årets allsvenska säsong med att möta Mjällby borta på Strandvallen. HIF vann med 1-0. Men det var något som inte Skulason kunde beskåda, för under tiden som HIF spelade så var han i bussen, på väg hem från Randers-matchen.

– Men jag har hört och läst att matchen var ingen höjdare, men jag tycker resultatet är fantastiskt. Det är inte lätt att ta tre poäng mot Mjällby, borta. Det är alltid bra när man tar tre poäng utan att spela särskilt bra.

Med spelare som exempelvis Peter Larsson därbak och Alexander Gerndt framåt så tycker Skulason att HIF:s trupp ser väldigt stark ut.

– Det verkar som det är bra konkurrens i laget om platserna. Defensiven ser stark ut och Peter Larsson ser ut som att han kan vara en stark spelare istället för Joel (Ekstrand). May (Mahlangu) har också tagit ett jättekliv och jag tror han kommer att vara viktig i år. Att ha spelare som (Alexander) Gerndt, (Erik) Sundin, Rasmus (Jönsson), Rachid (Bouaouzan) och (Mattias) Lindström, som alla är väldigt bra offensivt och kommer alltid att göra mål, är väldigt viktiga att ha. De två gamle män som HIF har på höger- och vänsterbackpositionerna (Christoffer Andersson respektive Erik Edman), är väldigt rutinerade och starka och det kommer att ge yttermittfältarna mer frihet offensivt, vilket är bra.

Som sagt tidigare, så deltar Olafur Skulason i Europakollen igen om en månad. Fram tills dess så ska HIF möta guldfavoriten Elfsborg hemma på Olympia, nu på söndag den 10 april. Sen följer matcher mot IFK Göteborg borta på Gamla Ullevi (18 april), mot nykomlingarna Syrianska FC hemma på Olympia (22 april), mot Örebro SK borta på Behrn Arena (25 april) och mot BK Häcken hemma på Olympia (1 maj).

– Ja, det är ett svårt spelschema och speciellt matcherna mot Elfsborg, IFK Göteborg och Örebro SK. De matcherna är tuffa. Matcherna mot Syrianska och Häcken hemma ska HIF ta sex poäng i, säger Skulason och fortsätter:

– Elfsborgsmatchen blir viktig, speciellt för att IFK Göteborg kommer i nästa match och därför är det viktigt att ta tre poäng, så att HIF kan åka upp till Göteborg med lite ro i magen. Förlorar HIF matchen mot Elfsborg, är det plötsligt press på att åka upp till Göteborg och vinna och det gör det svårare.

Skulason avslutar med att berätta  vad han tror det blir för slutresultat i HIF- Elfsborg på söndag.

– Elfsborg har ett bra lag, men HIF har ett bättre lag och jag tror att HIF vinner med 2-0.