Digitalt medlemsmöte 9/12

Sammanfattning från digitalt medlemsmöte i HIF den 9/12

Avgående ordföranden Krister Azelius välkomnade de som deltog på plats och digitalt till kvällens medlemsmöte. Han konstaterade att 2020 hade inneburit  ett hyfsat ekonomiskt resultat trots pandemin och uteblivna publikintäkter.

Försäljningen av Armin Gigovic, rabatterade hyresintäkter från kommunen, och neddragningar av personal, har lett till att HIF kommer att gå in i 2021 med ett positivt kapital. Sportsligt har dock året varit ett stort katastrofalt misslyckande.                                                   Han berättade såsom vi har skrivit tidigare idag, att valberedningen har lagt ett förslag till ny styrelse för 2021, och att ett tidigarelagt årsmöte ska hållas den 11 januari. Förslaget i sin helhet finns att läsa på AoH.

040210 Fotboll, Helsingborg, Kjell Jakobsson, föreslås bli ny ordförande i HIF
© Bildbyrån – 61451

Kjell Jakobsson som förelås bli ny ordförande sade en del viktiga saker i en kort intervju. Han lyfte frågan om att HIF på allvar  ska vara folkets lag i Helsingborg. Klubben måste för det första stå på en solid grund på alla nivåer, och vara transparenta utåt för att medborgarna i staden ska älska sitt HIF. Samverkan med andra fotbollsklubbar i norra Skåne, och med näringslivet i regionen såg han också som centralt. Det lät som en nyckel inför framtiden i mina öron.                                                                   Ett spännande namn i förslaget till ny styrelse är HIF-ikonen Markus Holgersson. Det behövs genuin klubbkänsla och förmåga att knyta kontakter i breda nätverk inom fotbollsfamiljen. Det tror jag att Markus är rätt man för.

Sportchefen Andreas Granqvist berättade om planerna för spelartruppen och för den övrig staben runt seniortruppen. Man har förlängt med Andreas Landgren, och gett Casper Widell ett seniorkontrakt. Man förhandlar om förlängning med Martin Olsson och Mix Diskerud. I övrigt har han kontakter med flertalet spelare och tränare på olika håll, och han har fått flera positiva signaler. Man ska ha ytterligare en person i fysteamet, och ett samarbete med en idrottspsykolog eller en s k mental coach.

På en mailfråga kring varför man tidigare har värvat äldre spelare, ofta från andra länder, i stället för yngre talanger på väg upp i karriären från regionen, svarade han att där har de varit självkritiska nu, och tänkt om. Man har byggt upp samverkansformer med tiotalet klubbar i norra Skåne. Nu söker man spelare med klubbkänsla och som har karaktär.

171120 Andreas Granqvist tilldelas Guldbollen under Fotbollsgalan den 20 november 2017 i Stockholm.
Foto: Andreas L Eriksson / Bildbyrån / kod AE / Cop 106

Den administrative chefen Robin Lundgren avrundade informationsstunden med att läsa upp några fler mailfrågor. Någon undrade om man skulle jobba vidare med  “Insidan”, eftersom många gillade den. Klubbdirektör Joel Sandborg svarade att man gärna ville göra det, men det var en resursfråga.                                                                                                                                              Någon annan undrade om det finns planer på att återuppta Öresundscupen, och Sandborg sa att det inte fanns några konkreta planer, men att man gärna sonderade intresset.                                                                                                                                        Klubben kommer snart att skicka ut info om årskort m m, inför säsongen 2021, med priser som är på superettannivå.