Det nya Olympia tar form

Helsingborgs Dagblad presenterar idag det senaste angående den så efterlängtade  ombyggnationen av Olympia. Och om allt klaffar på den politiska arenan kommer byggnationen få grönt ljus nu i mars.

Jag, precis som många andra, kommer ihåg när dåtidens träläktare ersattes med nytt och modernt bygge. Västra läktaren, huvudläktaren, fick ett nytt fräscht utseende och lovade gott för svensk fotboll i allmänhet, men för HIF i synnerhet. Och när sedan den nya ståtliga östra läktaren ersatte betongplattformen var man övertygad om att HIF kommer ligga i framkant då det gäller arena och dess betydelse för både supportrar samt för inramning. Dock stannade detta upp, och Helsingborg fick se sig passerade av mindre lag och mindre orter då det gällde fotbollsarenor.

NyaOlympia
Illustration av det nya Olympia.
Grafik: Maja Lindén
Bild: HD.se

Och som alla vet, innerst inne, så är Olympia i dagens utformning rent ut sagt ett sorgligt kapitel. Tre olika former; Västra har sin stil, Östra har sin och däremellan kvarlevorna från mitten av 80-talet i form av låga betongläktare.
Dagens Olympia är helt enkelt bland de sämre arenorna i Allsvenskan, inget tvivel om detta.

Det enda som som gör att Olympia sticker ut från mängden är dess fantastiska gräsmatta, som håller hög internationell klass.

***

Nya Olympia beräknas alltså stå klart och användbart någon gång mellan 2015 och 2016. I två, tre år till får vi stå ut med  dagens arena, och förhoppningsvis kan vi bortse från de knapra utbudet och den bristfälliga komforten i väntan på något mycket bättre. För även om vi har blivit lite bekväma idag och kräver mer av en fotbollsmatch än bara fotbollen, är det ju av yttersta vikt att fortsätta stötta laget och lyfta fram spelarna på bästa vis med målet att nya Olympia kommer bli en arena för Mästare!

Läs mer om arenabygget här.

bbl_fredrik_ymer

3 kommentarer

1. Och så är frågan bygga mellan säsongerna eller under säsong så man i stort sett stänger delar av Olympia? Men viktigast är om man nu till slut kan komma till beslut – så då får man hoppas på två goda ting i mars: framgångar i Cupen & ett Ja-beslut på ombyggnaden!