“Det känns väldigt inspirerade att få spela på Olympia igen”- Alexander Tengryd

190308 Assisterande tränare Alexander Tengryd under en träning med det allsvenska fotbollslaget Helsingborg den 8 mars 2019 i Palma. Foto: Mathias Bergeld / BILDBYRÅN / Cop 200

Ikväll väntar Sirius, första matchen på hemmaplan efter uppehållet, och en rejäl chans för HIF att skapa ett skönt avstånd ner till kval- och nedflyttningsplatserna samtidigt som man kan klättra uppåt i tabellen.

Vi på Allt om HIF tog ett snack med HIFs assisterande tränare Alexander Tengryd för att höra hans tankar inför matchen, motståndet och att komma hem till Olympia igen efter två bortamatcher.

Tredje matchen sedan Henrik tog över som huvudtränare, hur är stämningen i truppen efter dessa två första matcher?

Stämningen är positivt i gruppen, vi har fått en bra start efter sommaruppehållet med två goda prestationer som gett oss positiva resultat. Synnerhet matchen mot Elfsborg är vi spelmässigt nöjda med utifrån alla aspekter.

Hur ser ni på Sirius som motståndare? Vad är deras styrkor och svagheter?

Sirius är en motståndare som vi definitivt har respekt för. Sirius är anfallsmässigt ett lag som kan växla mellan ett bollinnehav och ett distinkt djupledsspel. Senaste matcherna har man haft en kompakt och disciplinerat försvarsspel – vilket också gjort att dem tagit 4 poäng på senaste två matcherna.

Ni har chans att vid vinst klättra lite i tabellen och skapa er lite luft neråt, är det något man tänker på?

Kan låta som en klyscha, men vi tänker enbart på nästa match det vill säga just nu på Sirius och hur vi ska attackera den matchen.

Första matchen efter uppehållet på Olympia, hur känns det att komma tillbaka hem?

Det känns väldigt inspirerade att få spela på Olympia igen, känns länge sedan vi fick kliva ut på den fina gräsplan för att spela match. Vi har som vanligt jobbat hårt och nogrannt i våra förberedelser. Vi hoppas på att vi kan leverera ett bra resultat och prestation för vår härliga publik.

HIF ställer upp med följande trupp: