Dags för revansch ikväll?

Med mindre än timman kvar till avspark i Polen börjar det pirra i magen av nervositet inför bortamötet med Slask i CL-kvalet. Genrepet, om vi får kalla mötet med Norrköping i allsvenskan på Olympia så, ingav vissa farhågor för det som väntar ikväll.

Ni känner säkert till det gamla talesättet om ”dåligt genrep innebär lyckad premiär”, men jag är inte helt övertygad om att det går att använda i det här sammanhanget.

Däremot har jag, och förmodligen alla HIF-fans, förhoppningen om att spelarna och ledarna idag ska brinna av revanschlusta inför matchen. Jag tror och hoppas att de vill visa att det inte är så bedrövligt dåliga som de var, framför allt i inledningen av mötet med Norrköping.

Det var det sämsta försvarsspel jag sett HIF prestera sedan Gais-matchen 2010, det vill säga förra förlusten. Och ärligt talat var väl anfallsspelet inte heller något att skryta med. Eller spelet på mittfältet?

Det som konfunderade mig en smula under den matchen var tränarnas åtgärd att byta båda anfallarna i halvlek. Jag förstår att man behövde satsa på att vända 0-2-underläget men jag kände nog att det hade behövts förändringar även längre bak i ledet? Därför hade jag väntat att Joseph Baffo eller Loret Sadiku fått kliva av. Sundin eller Alvaro kunde ju ha varit kvar ett slag till och Sörum fått komma in i ett senare läge.

Men det där begriper säkert Åge och Stefan betydligt bättre än jag och det är också därför de har jobben.

Normalt brukar man ju säga att i cupspelet så är det viktigaste att få med sig ett bra resultat från bortamatchen och framför allt att försöka göra åtminstone ett mål borta. Det gäller ikväll också, men vi ska kanske minnas att i förra omgången förlorade Slask sin hemmamatch med 0-1 men kunde ändå vända borta. Så kanske är det viktigare idag att göra ett mål och kanske spela 1-1 än att försöka spela hem en seger med 1-0, även om det låter bakvänt. För säkerhets skull skulle jag naturligtvis föredra att HIF spöade polackerna med 2-0, men det känns inte riktigt realistiskt. Med några få undantag, främst Gefle och Syrianska, har ju HIF haft förtvivlat svårt att göra mer än ett mål.

Det oroar mig lite att Hanstveit inte är disponibel ikväll, eftersom Baffo inte övertygat i de matcher jag sett honom i år, men kanske har Åge/Stefan en annan lösning på gång? Jag har inte sett startelvan ännu.

När det gäller förlusten i allsvenskan så undrar jag om guldtåget sprang ifrån oss i och med den? Det känns för närvarande som att ett lag lite längre söderut i landskapet har bättre form och tur. Häcken ska inte heller underskattas även om jag skulle bli oerhört överraskad om det gänget skulle klättra upp överst i tabellen.

Mycket hänger dock på hur spelartruppen ser ut när matcherna mot Slask är avklarade och det blir dags för nästa omgång i allsvenskan, den 12 augusti. Det är väl inte alls osannolikt att det kommer att ske vissa förändringar, förhoppningsvis i form av förstärkningar?

Nu är det bara en halvtimma kvar. Sedan kör vi så det ryker grabbar!