Chefsscout lämnar HIF

200224 Chefsscout Adil Kizil under en träning med Helsingborg under ett träningsläger den 24 februari 2020 i Ayia Napa. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92455

HIF och chefsscouten Adil Kizil är överens om att avsluta samarbetet. Anledningen är den ekonomiska anpassning som klubben måste göra efter degraderingen till Superettan.

Adil Kizil tillträdde som chefsscout i november 2019 och har under 2020 stöttat upp såväl tränarteamet som fotbollsgruppen. Av ekonomiska skäl lämnar han nu klubben redan efter en säsong.

– Vi ska in i en Superettan-kostym som tyvärr inte rymmer en chefsscout. Vi är nöjda med Adils arbete och rollen hade vi naturligtvis önskat att vi hade haft kvar men för den verklighet som väntar Helsingborgs IF är en chefsscout tyvärr en resurs vi inte kan unna oss. När vi är tillbaka i Allsvenskan är målsättningen att kunna tillsätta rollen igen, säger klubbdirektör Joel Sandborg och fortsätter:

– Adil har bidragit med mycket energi på både sportkontoret och fotbollssidan. Vi hade gärna fortsatt samarbetet men får önska honom lycka till i framtiden istället och hoppas att våra vägar möts igen.

Adil Kizil:
– Jag har från första stund fått ett fantastiskt bemötande och mottagande från alla både i och runt klubben. Tanken när jag kom in var långsiktig. Scoutingrollen handlar egentligen inte om det första året utan är ett pågående arbete men jag har full respekt för den ekonomiska situation klubben befinner sig i och vi är överens om att gå skilda vägar, säger han och fortsätter:

– Jag vill tacka alla jag arbetat med och alla jag träffat. Jag är övertygad om att HIF som förening kommer att vara tillbaka i allsvenskan snart igen tack vare personerna som är i klubben, sliter varje dag och gör rätt saker

Vi på AOH tackar Adil för ett gott samarbete med bla våra INFÖR och önskar honom lycka till i framtiden

Källa: HIF.se