Är det HIF som ska stabilisera stormglaset Ramlösa Södra?

Sen slutet av den förra säsongen har man haft möjlighet att ta del av vad som egentligen har hänt med Ramlösa Södra på Alltid Fullsatt. Det har nog inte undgått någon att det inte stämmer rätt till i klubben och på måndagen den gångna veckan kom nyheten om att HIF skulle ta över ansvaret för Ramlösa Södra.

För mig som inte är från staden är det lite svårt att förstå varför samarbetet har uppkommit och finns överhuvudtaget, jimmyfors_presdär finns ju fler klubbar i staden och ingen spelar på högre nivå än division två. Utifrån den kompetens som finns i ungdomsleden på Olympia känns det inte som rätt värdemätare för att nå full utvecklingspotential för spelarna. Det hade varit lättare att förstå samarbetet om det hade rört sig om en division ett klubb. Den division som tituleras som ”talangernas division” och där man ges en möjlighet att komma med i morgondagens stjärnor laget.

Om man ser till den södra division av fotbollsettan finner man flera närliggande lag, visserligen inte så nära som Ramlösa, men inom loppet av en timmes färd. Där finns LB07, Trelleborgs FF, Kristianstad och Lunds BK, samtliga lag vore med all sannolikhet intresserade av att lyssna på samarbetsavtal med ”di röe” och det hade kunnat bli en ”win – win” situation för bägge parter. I division ett hade spelarna mött bättre motstånd än vad som kan erbjudas i seriespelet med Södra.

Samtidigt kommer man i år att delta i U21 serien igen, denna gång i en bättre utformning där de allsvenska lagen endast möter allsvenska lag. Tidigare har man blandat allsvenska och superettan lag, något som rört till speldagar med mera. Att döma av kvaliteten på den serie som bildas i år kan man snabbt konstatera att den håller högre nivå än division två, hur ska man då fördela spelarna mellan U21 eller Södra. Sportchefen för ungdomssidan, Jonas Ohlander, har med all sannolikhet ett väldigt späckat schema den kommande veckan. Allt arbete som han lade ner innan vinteruppehållet med trupperna för U 17 och 19 måste i princip göras om från grunden nu.

ramlosa_sodraAtt man från Södras håll ser det här som en sista utpost för att rädda föreningen är fullt förståeligt, men vad innebär det egentligen för Helsingborgs IF? Förhoppningsvis klarar man av att snabbt avancera till ettan med laget, på så vis blir det bra för alla parter och man ger ungdomarna i klubben som är på väg in i A-laget en bra utvecklingsmiljö. Det positiva är att man kommer ha möjlighet att träna i ”HIF-miljö” och från klubben ha en mycket god insyn i utvecklingen av varje individ. Dock får nyfikenheten om hur upplägget slutligen kommer se ut få stilla sig åtminstone en vecka till, när Helsingborgarna far på träningsläger har vi säkert fått våra svar.

1 kommentar

1. Många bra frågor men frågan är om vi inte först förrän om 1 års tid får svaren när samarbete varit igång (om dey nu blir av…)
    Tror att dom klubbarna du nämner Jimmy är för djupt insyltade i MFF-land, då Lund, TFF och LB07 (inte helt säker) har/haft samarbete med “lillebror” – så kanske ÄFF eller Bois varit ett bättre alternativ om än en serie högre?
    Detta kanske är det bästa sättet att lösa frågan om bra matchning för unga HIF-killar (om än U21 finns) så länge seriepyramiden ser ut som den gör i Sundets pärla…