AOH tippar Allsvenskan – Omg.1

Så var det äntligen dags. Allsvenskan drar igång i morgon som vi alla har längtat. Allt är ett oskrivet blad. Fram till i morgon klockan 15.00 står allt på noll. Sen blåser domaren i pipan. Vill du redan nu veta hur omgången slutar så berättar Allt Om HIFs Bjarki Tordarson och Fredrik Ymer för er hur det går.

AOH Tippar (2)

1) IF Brommapojkarna – Kalmar FF

Bjarki: KFF kommer inte att imponera alls detta året. BP få en behaglig start på allsvenskan med en trepoängare på hemmaplan. Efter den pånyttfödde fd Lunds BK (eftersom man inte ska nämna det andra laget i onödan) spelaren Rexhepis inlåning har de äntligen ett starkt anfallsvapen. KFF kommer att vara uddlösa och slarviga. De tror nog att de är bättre än vad alla andra (läs: Bjarki) tror/vet.
Slutresultat: 3-1

Fredrik: Tror att Hasse Eklunds grabbar kommer ha full kontroll på denna match, från början till slut.
Slutresultat: 0-3

2) Mjällby AIF – Gefle IF FF

Bjarki: Mjällby har läge varit ett mittenlag och så kommer det att förbli. Plastlaget från norr har en ny tränare och en näve nya spelare som kommer att skapa många anfall, men kanske begränsat med mål. När Allsvenskan var slutspelad i fjol så skiljde det 2 poäng och 7 mål (till MAIFs fördel), i år blir den skillnaden lite större men samtidigt tror jag att emellan dessa två lagen så drar Gefle det längsta strået.
Slutresultat: 0-1

Fredrik: Premiär på en förmodad vinterskadad gräsmatta på Listerlandet. En orsak till att Mjällby har fördel i denna match. En annan är de faktum att jag är övertygad om att Gefle inte kommer vinna många matcher, framför allt inte på bortaplan.
Slutresultat: 1-0

Foto: Bjarki Tordarson
Gör Christoffer mål mot Djurgården?
Foto: Bjarki Tordarson

3) Helsingborgs IF – Djurgårdens IF

Bjarki: Helsingborgs IF kommer såklart att vinna denna. In it to win it! DIF kommer med mycket support. Det kommer att märkas. Det finns en handfull klubbar som sjunger mer än HIF supportrarna och DIF är en av dem. Att 33% av arenan är schtekare från jurgårn’ gör mig lite “lissen i ögat”. Helsingborg må inte vara en “storstad” men visst borde man kunna samla ihop 12.000 HIF-älskare?! Jag bor ju en timme bort men såg nästan alla hemmamatcher ifjol. David Accam kommer att leverera minst ett mål och David Svensson kommer visa att han konkurrerar om startplatsen. Santos har en målform lik den Lindström hade ifjol och enbart baserat på det så tror jag att Santos kommer att göra ett mål. En tredje målgörare kommer att finnas men jag har inte riktigt bestämt än vem det ska vara. Det blir dock en otippad målgörare. Krafth, Chrisse eller Loret.
Slutresultat: 4-2

Fredrik: Som man har längtat! Äntligen. Och att dessutom få möta Hybrisgården igen, precis som förra året, känns helt ok som premiärmatch. En bra start på säsongen kan tysta de eventuella tvivlarna. Och jag är fullt övertygad om att även HIF-spelarna är medvetna om detta. Lägg därtill fullsatt Olympia, fint väder så finns de perfekta förutsättningarna för just detta.
Slutresultat: 2-1

4) Malmö FF – Falkenbergs FF

Bjarki: Malmö kommer inte att vinna guld detta året. De kanske kan vinna sina första 5-8 matcher men något guld för de inte. Falkenberg har en tränare som jag tror att många HIFare känner till. De har en målvakt som var helt fenomenal i fjol (och i sin förra klubb året innan. Ni som följer Div 1 vet vad jag menar). Jag vågar sätta en hundring (som åker rätt ner i tHIFo-spannen om jag har fel) på att ett av följande händer; Supervärldsmästarebästivärlden-Mackan kommer att lämna planen skadad och/eller Otto Martler i FFF-målet kommer att spika igen buren.
Slutresultat: 0-0

Fredrik: Att som nykomling få möta regerande mästarna på deras hemmaborg, måste vara en av de största matcher man kan spela i allsvenskan? Jag tror Falkenberg är precis så taggade så att det räcker för att vilja ska slå klass.

Slutresultat: 1-2

5) Halmstads BK – Örebro SK

Bjarki: HBK kommer att vinna enkelt. De fick kvala för sin existens i fjol och där vill de nog inte hamna igen. ÖSK känner jag inte så väst mycket om förutom att tränaren (som hälften av tränarna i Allsvenskan) har stark anknytning till HIF. Men det räcker inte för att vinna.
Slutresultat: 2-0

Fredrik: Förra årets nykomling mot årets come-back-nykomling med HIF-legenden PeO Ljung i spetsen. Solklar seger för Örebro.
Slutresultat: 1-3

6) Åtvidabergs FF – IF Elfsborg

Bjarki: Elfsborg känns, för mig, som en klubb där spelarna bara väntar på att kunna lämna. Ishizaki stack så fort någon visade intresse och Taco Anders kör väl land och rike runt i sin nya Volvo. ÅFF överraskade nog många med sin placering i fjol. De kommer att vinna plast-slaget. Denna match innehåller mer plast än Oscarsgalan. Ridå.
Slutresultat: 2-1

Fredrik: Två lag som är svårbedömda på förhand. Plast tar ut plast, och det kommer att kryssas.
Slutresultat: 1-1

7) BK Häcken – IFK Norrköping

Bjarki: Allsvenskans i särklass bäste anfallare huserar i storklubben BK Häcken. Det gör ju även Walid Atta nu för tiden. De har vad som krävs för att kunna besegra Norrköping på hemmaplan.
Slutresultat: 2-1

Fredrik: Många tror att Häcken ska återupprätta sitt rykte som de demolerad ifjol som rock ‘ roll-laget nummer 1. Jag tror på motsatsen.
Slutresultat: 0-1

8) AIK – IFK Göteborg

Bjarki: AIK kommer att vara med i toppstriden från start. IFK likaså men AIK är banne mig bättre än dem. Har man ett lag med spelare som Igboananike, Goitom och Bahoui så ska man definitivt vinna över en klubb som IFK Göteborg.
Slutresultat: 3-1

Fredrik: Omgångens andra publikmatch. Övertygad om att bägge lagen hellre fått “enklare” motstånd i premiären för att få en bra start. AIK kommer spela bollen på mitten, IFK Göteborg kommer spela sina bollen -över- mitten. Kan bli en intressant match.
Slutresultat: 1-1

Bjarki Tordarson BBL